steen

Steen & Strøm verdensmester i miljø

Steen & Strøm-gruppen er klassifisert som det mest bærekraftige kjøpesenterselskapet i verden og kåres som «Global Sector Leader».

Publisert

I en årlig internasjonal undersøkelse klatrer Steen & Strøm helt til topps, og klassifiseres som både «Global Sector Leader», «Regional Sector Leader» og “Green Star 2014”. Dette innebærer at eiendomsselskapet har nådd visjonen om å være ledende innen miljø- og samfunnsansvar i kjøpesenterbransjen, heter det i en pressemelding fra selskapet. Totalt 637 av verdens største eiendomsaktører, med tilsammen 56.000 eiendommer, deltar i den internasjonale benchmarkingen. Her rangeres Steen & Strøm som:

• nr. 1 av 58 kjøpesenteraktører i Europa • nr. 1 av 112 kjøpesenteraktører i verden• nr. 2 av 326 eiendomsselskaper i Europa• nr. 4 av 637 eiendomsselskaper i verden

- Det flotte resultater skyldes at hele organisasjonen har jobbet seriøst med miljøoppgavene over tid. Miljøriktig drift er svært viktig. Det gir lavere energiforbruk og driftskostnader som kommer leietakerne til gode. Implementeringen av ISO-14001 i hele organisasjonen innebærer strukturert miljøledelse som sikrer eiendomsverdiene. Vi har fokus på miljø i alt vi gjør, og denne internasjonale anerkjennelsen motiverer stort. Det er inspirerende å ligge i front og vår visjon er nå å opprettholde denne ledende posisjonen, sier Country Manager Thor L. Bareksten.

Undersøkelsen inkluderer evaluering av sju miljøaspekter: Management, Policy & Disclosure, Risks & Opportunities, Monitoring, Performance indicators, Building certifications & benchmarking, Stakeholder engagement and New Construction & Major Renovations.

Steen & Strøm har definert spesifikke miljømessige, sosiale og verdiskapningsmål. Disse målene omfatter langsiktige mål på konsernnivå som så er spesifikt tilrettelagt for alle 34 kjøpesentre i foretaket. Målene er blitt valgt for å imøtekomme internasjonale, nasjonale og bransjeeksisterende reguleringer og for å oppfylle ambisjonen om effektivitet og innovasjon. Målene er håndgripelige og kvantifiserbare og favner om:

  • Redusert energibruk med 20 %
  • 75 % gjenvinning av avfall innen 2016.
  • Implementere ISO 14001-miljøsertifiseringer for hele porteføljen innen 2014.
  • Tilrettelegge for bedre trafikksituasjon med elbil-parkeringer, tilrettelegging for syklende/gående samt bedre tilgang til kollektivtransport
  • Sertifisering av 80 % av viktige tjenesteleverandører innen 2017
  • Opplæring og intern informasjon om bærekraftig drift med mer enn 75 % tilgang.
Powered by Labrador CMS