Nyåpningen av Strømmen Storsenter i fjor er en av årsakene til dårligere vekst blant Oslo-butikkene. – Vi legger merke til at vi har fått mange nye kunder fra Oslo, spesielt nå i julehandelen, sier senterdirektør Per Kristian Trøen.
Mens handelsstanden I Oslo merker nedgang, er Trøen godt fornøyd. - Vi har hatt som mål å tiltrekke oss kunder fra Oslo helt siden nyåpningen, og det har vi lykkes godt med. Vi er Norges største kjøpesenter i antall butikker, og det sier seg selv at vi blir en attraktiv shoppingdestinasjon for hele Østlandet, sier han.
Femdoblet omsetningen på sport
Spesielt salget av sportsartikler går bra på Strømmen, hvor det har vært en femdobling av omsetningen i år sammenliknet med i fjor.
- Vi har satset stort på sport, mote og interiør, og spesielt når det gjelder sport har vi kanskje det beste utvalget i hele Norge med XXL, G-Sport, Norrøna, Anton Sport, Löplabbet og Fotball Shop.
Optimister foran julehandelen
Strømmen Storsenter er optimister foran årets julehandel, selv om varehandelen generelt har vært gjennom et tøft år.
- Vi ser at vi gjør det veldig bra på både ”high end” eller ”low end”-segmentet. Både billigbutikkene og de eksklusive butikkene går bra.