Mange klesbutikker har hatt rekordomsetninng i sommer. Foto: Colourbox

En god sommer for tekstilbransjen

Tekstilbransjen har hatt en oppmuntrende sommer. At nordmenn stort sett har tilbrakt ferien i Norge har slått svært positivt ut for handelsnæringen.

Publisert

Etter å ha halvert omsetningen i forhold til fjoråret i mars og april og minus 16,8 prosent i mai, kom juni som en etterlengtet oppmuntring med en omsetningsøkning på 9,4 prosent i forhold til fjoråret. Offisiell statistikk for juli foreligger ikke ennå, men tilbakemeldinger fra bransjen viser at det ble en markant økning også denne måneden. Spesielt butikker på typiske turistdestinasjoner har gjort det svært bra, mens det har gått tregere for kjedebutikker i større byer.

Texcon over snittet

Også for Texcons medlemsbedrifter har juni og juli vært en opptur. De ligger over landsgjennomsnittet, og enkelte medlemmer har hatt rekordomsetning.

Texcon-sjef Thomas Vethe er godt fornøyd med det som har skjedd i løpet av sommeren, fordi medlemmene nå har fått tatt igjen noe av det som be tapt i mars, april og mai. Men er spent på fortsettelsen:

- Det er svært positivt at vi fikk en god sommer, men jeg er spent på hva som skjer videre ut over høsten, sier han, og slår fast at ingen kan slå seg til ro med at faren er over. - Det er fortsatt mange mørke skyer i horisonten, så det kan bli tøffe tak for mange. Vi må bare innse at vi på sikt vil få en avskalling i bransjen, både blant butikker og leverandører. Da er det de dyktige driverne, de som har stålkontroll på faste kostnader og innkjøpsrutiner som klarer seg best. Og her ligger Texcon generelt godt an i forhold til mange i bransjen, sier han.

Thomas Vethe

- Jeg er imponert over hvordan medlemmene har taklet korona-krisen på. De har tatt nødvendige grep og vist stor kreativitet i en vanskelig tid. Mange har måttet ta kraftige omstillingsgrep som var høyst nødvendige i den situasjonen de sto i, og som var tøft der og da, men som også vil bidra til å styrke dem i fremtiden.

Det Corona-pandemien har ført med seg, er at vi som organisasjon har kommet mye tettere på både medlemmene våre og leverandørene. Vi har hatt en god dialog og et godt samarbeid i en vanskelig tid, noe som har bidratt til å styrke samholdet mellom medlemmene og leverandørene. Det er en positiv effekt av krisen, sier Thomas Vethe.

Powered by Labrador CMS