Butikkbloggen.no
Få kundene til å bli lenger i din butikk
Om butikken din fungerer som en hyggelig og sosial sone vil kundene bli værende lenger hos deg. Ukens butikkblogg gir deg tips om hvordan du får det til med enkle grep.
På Butikkbloggen skriver vi mye om hvordan butikker kan nå flere på nett og drive mer trafikk til butikken. Gjennom intervjuer med butikkeiere og litt egen research begynner vi å få et ganske klart bilde på hva som funker. Men dette innlegget fokuserer seg på hvilken rolle butikken kan ha når kundene først er i butikken.
Det er ingen hemmelighet at god kundebehandling er alfa og omega for å lykkes som butikk. Da vi intervjuet Else Merethe Stavik, eieren av klesbutikken WhereElse, tidligere i år hadde hun dette å si om kundebehandling: “Du må skape relasjoner til kundene dine, det er jo prioritet nr. 1, og du må skape tillit. Du må ville at kundene dine skal komme tilbake.”
Psst! Les om hvordan hun økte omsetningen på tross av Korona her.
Så, hvordan får man kundene til å ville bli lengre i butikken og komme tilbake oftere? Jo, hvis butikken din fungerer og føles som en komfortabel og semi-sosial sone vil sjansen for at kundene blir lengre og kommer tilbake øke drastisk. Så, hva legger vi i uttrykket “semi-sosial sone”. Jo, det er rett og slett et sted folk føler at de har plass til å både sosialisere og være i fred om de så velger. Se på det som et sted mellom et middagsselskap og en tur i skogen - du kan være i fred om du vil, men om du vil snakke med noen så er det fullt mulig.
Hvordan skaper du en sosial sone?
Her er det ingen fasitsvar, men vi har noen ideer vi tror vil hjelpe deg langt på veien. Alt handler om å gjøre kunden komfortabel, så ha det i tankene og kombiner det med hva du vet om dine egne kunder og din egen merkevare. Her har vi samlet noen tips til hvordan du kan komme i gang:
Ha god plass i butikken
Hvis det er lavt under taket og trangt mellom hyllene kundene fort få litt klaustrofobi - det vil du unngå. Bruk plassen i lokalet ditt etter beste evne, og husk at det ikke nødvendigvis er slik at du må ha flere av samme størrelse av et plagg hengende ute i butikken. Less is more. Når kundene har god plass til å bevege seg, og rom til å puste, så er det større sjanse for at de vil være i butikken din litt lengre og at de kommer tilbake.
Gi kundene et sted å sette seg
Det er lenge siden de første butikkene begynte å sette ut en sofa eller et par stoler til kundene. Strategien var, så vidt vi kan forstå, å gi slitne barn eller andre som har blitt dratt med på shoppingtur, kanskje litt ufrivillig, et sted å hvile. Det er nok ikke tvil om at dette funker, så sett gjerne frem et møbel av noe slag i din butikk. Pass på at det passer godt inn med resten av dekoret i butikken, og at det er komfortabelt nok til å sitte en stund.
Ta gode dekorvalg
Husk at dekor i butikken bør både matche det målgruppen din vil like, hjelpe å kommunisere hva din butikk er, og bidra til å skape en koselig og komfortabel butikk. I tillegg kan du gjerne bruke musikk for både å styrke den koselig følelsen i butikken og for å hjelpe kundene dine til å slappe av mens de ser på produktene dine. Pass på at musikkvalget ikke er opp til hver enkelt ansatt, men noe som passer med butikkens merkevare og kunder. Pass også på at volumet aldri er for høyt da det fort kan bli plagsomt.
Tilby kundene noe å drikke
En av måtene du kan få kundene til å bli lenger i din butikk er å tilby dem en kopp kaffe, te, vann, eller kanskje noe snacks. Flere små butikker har de siste årene begynt å tilby en espresso til kunder som vil. Dette gjør at kundene tar seg bedre tid i butikken i tillegg til at det å gi kundene noe gjør at det er mer sannsynlig at de tar seg tid til å kommunisere med deg.
Pass på at de ansatte er imøtekommende
Vi har tidligere skrevet om hvordan de ansatte i din butikk bør tilnærme seg kunder for å øke salget i din butikk og for å øke mersalg i din butikk. Husk at de ansatte må vise at de har tid til kundene - det skal ikke føles travelt i butikken og de ansatte må ha kunnskapen for å kunne hjelpe kundene godt. Ikke legg for mye press på de ansatte i form av arbeidsoppgaver som kanskje kan gjøres etter eller før stengetid. Det viktigste jobben dine ansatte gjør er å kommunisere med kundene.
Gratis wifi er aldri feil
Å tilby gratis wifi i din butikk koster lite, men kan gi deg mye. Dette gjør for eksempel at de som planter seg i sofaen du har plassert i butikken din kan bli sittende der enda lengre mens handlepartneren deres fortsetter shoppingen. I områder med turister kan det også være noe som trekker folk inn i butikken, og kombinert med litt oppfordringer om å dele bilder fra butikken i sosiale medier kan du tjene godt på dette.
Vi håper at disse tankene kan hjelpe deg i å gjøre din butikk litt mer som en sosial sone og hjelpe kundene både bli lenger og komme tilbake oftere.