Butikkbloggen.no:

Fem markedsføringstips for butikker

Kundeklubb, klikk og hent og email-kampanjer er blant markedsføringstipsene som lanseres i ukens butikkblogg. Men husk å måle resultater, slik at du vet hva som fungerer best!

Butikkbloggen

Denne saken er en del av et samarbeid mellom Tekstilforum og Butikkbloggen. Saken ble først publisert på Butikkbloggen 13. november 2020. Les mer på Butikkbloggen.no

I denne artikkelen har jeg samlet noen tips til hvordan du kan markedsføre din butikk. Her finner du noen ideer du kanskje har vurdert og andre du aldri har tenkt på. I samtaler med dem som jobber tett med butikkeiere slår det meg at mange butikker ofte gjør for lite på markedsføringssiden. Jeg har skrevet denne artikkelen i håp om å gi litt ny inspirasjon og friske ideer til dem som sitter litt på gjerdet.

Før vi begynner...

Det er en ting som er ufattelig viktig uansett hva slags markedsføring du gjør for butikken din: du må måle resultatene. Hvis du skal finne ut hva som faktisk virker og hva som er verdt innsatsen, må du følge med på hva som funker. Så enkelt er det. Pass på at du samler inn den informasjonen du trenger underveis til å kunne analysere hvordan de tiltakene som er gjort, virket senere.

Når det er sagt, så er det noen markedsføringsformer det tar lengre tid å se resultatene av enn andre. Hvis planen med kampanjen er å øke kjennskapen til din butikk i nærmiljøet kan det være litt vanskelig å måle. Men prøv så godt du kan å følge med på resultatene av markedsføringen. Det er den eneste måten man kan justere og bli bedre på.

1. Start en kundeklubb

Med en kundeklubb gir du folk en grunn til å komme tilbake til din butikk. Her er det viktig at kunden føler at de får noe igjen for å være med i klubben, så tenk på hva du har råd til. Hva er det verdt for deg at en kunde kommer tilbake gang på gang og handler hos deg? Noen butikker har en fast rabatt på alle kjøp, mens andre har eksklusive tilbud for medlemmene av kundeklubben.

En kundeklubb trenger ikke å være high-tech, og kan egentlig gjøres så enkelt som å lagre en mailingliste med de som melder seg inn. Husk at du må ha et system for å følge med på hvor mange av kundeklubbs medlemmene som kommer tilbake til butikken. Dette kan enkelt gjøres i et excel ark, for eksempel. Men kundeklubben kan også være high-tech om du har systemer som gjør det enkelt for deg.

Husk i tillegg til å motivere kundene til å komme tilbake er kundeklubben også en mulighet for deg til å kontakte kundene og friste med tilbud og nyheter. Enten du samler inn e-post eller telefonnummer til kundene når de melder seg inn er det viktig at du husker å bruke det. Men bruk det smart, ikke send for ofte og tenk godt over hva du sender ut.

Eksempler på kundefordeler:

- 5% rabatt på alle kjøp over 500kr

- Eksklusive tilbud og rabatter

- Fri frakt på ordre over 200kr i nettbutikken

- Vær den første til å vite det når nye produkter kommer i butikk.

2. Arrangementer i butikk

(Husk at du alltid må følge smittevernreglene som gjelder der din butikk er. Om du ikke kan ha arrangementer nå, så kan du i alle fall begynne å planlegge når det er lov igjen.)

Arrangementer i butikk er en genial måte å skape interesse på. De tiltrekker seg folk i målgruppen din og introduserer dem for din butikk i en hyggelig setting.

En butikk som har brukt denne strategien flere ganger er Strømmen Hjemmebrygg. De har hatt events hvor de har invitert en mesterbrygger for å demonstrere et nytt produkt og svare på alt av spørsmål folk måtte ha om brygging. Dette gjør at folk som er interessert i brygging, men kanskje ikke visste om butikken får en introduksjon og en kul opplevelse. I tillegg gir det kundene som allerede kjenner til butikken merverdi og merkevaren til butikken blir enda sterkere.

Spør deg selv: Hva slags event kunne folk i din målgruppe vært interessert i?

3. Klikk-og-hent

Dette er kanskje noe av det enkleste du kan gjøre, men overraskende nok er det mange butikker som ikke gjør det. Klikk-og-hent: kunder får handle i nettbutikken og hente i butikken. Dette er noe du kan starte med umiddelbart og det koster deg hverken tid eller penger.

Nå under pandemien er det også flere som foretrekker å handle på nett, selv om de til vanlig ville gått i butikken. Ved å tilby klikk-og-hent gir du kundene enda en valgmulighet, så de kan gå for akkurat det de vil.

4. Mailingliste

Hvis en kundeklubb ikke er helt for deg, kanskje det blir for avansert eller du ikke vil gi ytterligere tilbud, så er en mailingliste tingen. Spør kunder i butikk, eller i nettbutikken, om de vil legge igjen en e-postadresse for å være den første til å få vite det når nye produkter er i butikken eller når ting kommer på salg.

Det er best at du ikke sender mail for ofte, bare når du har noe virkelig spennende å dele. Mailene trenger heller ikke å være de vakreste i verden med masse grafisk design. En hyggelig og personlig mail med butikkens logo holder i massevis.

En mailingliste hjelper deg også bygge forholdet kundene har til butikken din sterkere.

Les også

E-postmarkedsføring: hva er fordelene?

Hvorfor åpne en pop-up butikk?

5. Influencer marketing

Denne typen markedsføring er kanskje skremmende for mange, men det behøver det ikke være. Hvis du er aktiv på Instagram har du helt sikkert allerede lagt merke til noen influencere som matcher godt med din målgruppe. Du har kanskje til og med lagt merke til at noen influencere har likt noen av bildene fra butikken eller følger dere. Her er det bare å prøve seg frem.

Ta kontakt med noen influencere som du tenker har et publikum som matcher din målgruppe godt. Du kan forhøre deg om pris og se om de kan være interessert i et samarbeid. Husk at her får du ingen garantier til hvor mange salg du vil få ut av det, så budsjetter deretter.

Jeg ville nok ikke valgt dette som hovedstrategi for markedsføringen, men det kan være gøy å prøve seg ut litt. Tenk på hva du kan ha som mål for samarbeidet. Enten det skal være flere følgere på butikkens Instagram eller flere salg i nettbutikken, så er det viktig å ha et ganske tydelig mål.

PSSST! Husk at influenceren du velger ikke trenger å være den største i Norge, men bare en som har følgere som er i din målgruppe.

Powered by Labrador CMS