Boomerang Sarpsborg:

Et lite, men godt team: Thor Falleth, Gitte Jørgensen. Nina Falleth og Christoffer Falleth.
Et lite, men godt team: Thor Falleth, Gitte Jørgensen. Nina Falleth og Christoffer Falleth.

Fra minus til pluss med god styring

Solid lokal forankring, hyppig markedsføring i sosiale medier, riktig varepakke, god energi i butikken og god økonomistyring. Dette er de viktigste grunnene til at Boomerang i Sarpsborg snudde et betydelig underskudd i 2019 til stor omsetningsøkning og et solid overskudd i 2020.

Publisert

Boomerang er en typisk familiebedrift. Familien Falleth tok over butikken i 2019. Den hadde et betydelig underskudd, og hadde blitt avviklet om ikke Falleth hadde tatt over. – Vi ble ikke akkurat genierklært av revisor etter at vi tok den beslutningen, kommenterer Thor Falleth tørt.

Men familien så potensialet. Med god markedsføring, fornuftig forretningsdrift med tett oppfølging av økonomien, godt samarbeid med leverandører om å få på plass en god varepakke, og ikke minst mye jobb, hadde Boomerang en omsetningsøkning på 67 prosent fra 2019 til 2020, til 7,7 millioner, med et driftsresultat på over ti prosent. Den positive utviklingen har fortsatt i år, med 50 prosent omsetningsøkning i januar og 25 prosent i februar. (Med tre dagers koronanedstengning.)

Far og sønn Thor og Christoffer har et tett og godt samarbeid.
Far og sønn Thor og Christoffer har et tett og godt samarbeid.

Positiv energi

- Hva er oppskriften?

- Det første og viktigste var å få tilbake kundene, markedsføre oss bredt mot nye kundegrupper og gi de som kom i butikken en god opplevelse. Først og fremst ved å skape en god stemning og positiv energi, og utnytte våre solide erfaring og fagkompetanse. Vi brukte sosiale medier for det det var verdt, og inngikk en samarbeidsavtale med Sarpsborg 08. Klubben og fotballen betyr svært mye i byen, og det var meget positivt for oss å kunne fremstå som samarbeidspartner. Koronapandemien har ødelagt litt av denne effekten foreløpig, men vi tenker langsiktig og fortsetter samarbeidet.

Riktig varepakke og gode leverandører

- Parallelt var det viktig for oss å få på plass en god varepakke med attraktive merker, og her var vi avhengig av et nært samarbeid med våre leverandører. Riktige, godt planlagte innkjøp er den viktigste nøkkelen til god og lønnsom drift. Vi har hele tiden vært opptatt av å balansere fashion og følelser mot fornuftig, balansert drift. Vi gikk bevisst inn for å prioritere merker som har gode kalkyler og leverandører som vi kan stole og som viser at de er samarbeidspartnere. Leverandører som bare vil selge uten å følge oss opp videre ønsket vi å styre unna. Det har vi fått erfare viktigheten av under koronapandemien, hvor alle leverandørene har vært meget fleksible og positive med leveringer og betalinger.

Fokus på omløpshastighet

- Men forholdet mellom butikk og leverandør vil alltid være en balansegang mellom gode relasjoner og lønnsomhetsbetraktninger?

- Vi har fokus på omløpshastighet og gjennomsalg. De merkene som ikke selger godt nok, blir enten kuttet ned på eller kuttet ut. Det oppstår gjerne nære relasjoner mellom leverandør og kunde i et langsiktig forhold. Men det er avgjørende at varene fungerer i butikk. Derfor må man som innkjøper sørge for å holde en viss avstand slik at man kan skjære ned på innkjøpene og eventuelt avslutte forholdet hvis varene ikke fungerer. Det er ikke hyggelig, men av og til helt nødvendig, sier Thor Falleth.

Mindre forhåndskjøp

Christopher legger til: - Et annet viktig grep for å få kontroll på lønnsomheten ar å kutte ned på forhåndskjøpene, forbedre rutiner på suppleringer og kjøpe mer i sesong for å unngå feilkjøp og redusere mengden av varer som må ut på salg.

Nina Falleth viser noe av de de har å tilby i dameavdelingen.
Nina Falleth viser noe av de de har å tilby i dameavdelingen.

Thor Falleth har økonomi- og markedsutdannelse og har jobbet som kursholder og foredragsholder før han jobbet som ansvarlig for Panduro Hobbys skandinaviske forhandlere. Hans rolle i familiebedriften er administrasjon og økonomisk oppfølging, mens kona Nina og sønnen Christoffer, som har en MBI fra California, bruker sin erfaring og kompetanse i butikken. Noe som betyr at de hele tiden er «hands on» på økonomistyringen.

-Ettersom jeg har vært foreleser og kursholder, må jeg bare levere og vise at jeg kan i praksis også, ikke bare i teorien, kommenterer han.

Dame og herre

Boomerang har dame- og herreklær, med en omsetning som fordeler seg med rundt 60 prosent fra herre og 40 prosent fra dame. En variert varepakke med merker som Übr, Les Deux, Lexington, Part Two, Samsøe Samsøe, Morris, Replay, Oscar Jacobson, Stenstrøms og Save the Duck gir butikken en profil i medium pluss-segmentet.

- De viktigste styringsparameterne?

- Innkjøp, omløpshastighet, bruttofortjeneste og kostnadskontroll. Det er helt avgjørende at vi hele tiden jobber med å få ned andelen varer som må settes ut på salg, både med godt planlagte innkjøp, og at vi hele tiden følger med på bruttofortjenesten på de enkelte varegruppene og er «hands on». Det gjelder i høyeste grad å følge med på svinn, følge opp reklamasjoner, fakturaer og kreditnotaer, og ellers følge med på stort og smått på kostnadssiden.

- Eksempel?

- Å holde kontroll på alle løpende kostnader og ha god styring på lønnskostnadene. Det er viktig å følge med på omsetning pr dag og per time, slik at vi vet når vi har mest omsetning og størst behov for bemanning. Vi er litt underbemannet for øyeblikket, men det tar igjen på at vi i familien jobber mye.

Kundene støtter opp

- Hva skjedde da koronapandemien brøt løs?

- Vi valgte å holde åpent i hele første fase av koronapandemien, naturlig nok med reduserte åpningstider, og vi tilbød hjemlevering av varer for dem som ønsket det. Det var viktig for oss å vise at vi var der for kundene våre, noe vi fikk mye positiv respons på. Blant annet ved at flere kunder kjøpte gavekort som de kunne handle for senere, bare for å støtte oss. Slikt varmer!

- Hvordan ser fremtiden ut for Boomerang?

- Selv om mye er usikkert akkurat nå, er vi optimister. Utviklingen hittil i år har vært bra. Vi kunne ønske oss litt større lokaler enn de 210 kvadratmeterne vi har i dag, slik at vi fikk mer plass og større muligheter for å skape gode opplevelser for kundene.

Det er mye vi kan bli bedre på. Vi føler det er så vidt vi har startet reisen. Selv om vi har kommet godt i gang så synes vi at det er veldig mye vi kan gjøre bedre som f.eks. bedre rutiner, bedre fokus, bedre innkjøp.

Kundeportal

- Dere bruker sosiale medier flittig – hva med nettbutikk?

- Vi er i gang med å lage en kundeportal, som er et første skritt i retning nettbutikk i full skala. Men vi tar skritt for skritt, og gjør oss i første omgang tilgjengelige på nett med en portal hvor kundene får oversikt over hva vi har, og kan bestille varer som de henter i butikken.

Les mer om Boomerang og andre som satser i tøffe tider i Tekstilforums papirutgave.

Powered by Labrador CMS