Kjedene øker – marginene krymper
Kjedene fortsetter å dominere kleshandelen. De 28 største kjedene utgjør drøyt 62 prosent av den totale omsetningen i bransjen på vel 32,3 milliarder i 2015 og de øker mens resten har nedgang. I første halvår i år har bransjen hatt en vekst på 4,4 prosent.Marginene krymper, også for de frittstående butikkene.
De 28 største kjedene økte omsetningen med 3,1 prosent, mens resten av bransjen hadde en nedgang på 0,9 prosent, viser tall fra hovedorganisasjonen Virke. Statistikken er basert på tall fra de 28 største av de rundt 90 kjedene som finnes i bransjen. Bestsellers kjeder, som omsetter for i underkant av en milliard, er ikke med i Virkes tall.
H & M størst
Hennes & Mauritz er fortsatt den klart største kleskjeden i Norge og økte sin omsetning med 5,9 prosent til 4,4 milliarder kroner i 2015. Cubus er nest størst, med vel 2,5 milliarder, men hadde en liten omsetningsnedgang fra 2014. Det samme var tilfelle med Dressmann. Samlet hadde Varner-kjedene en svak omsetningsøkning, men samlet driftsresultat for gruppen var rundt 200 millioner lavere enn i 2014. Lindex hadde en liten omsetningsøkning, men en markant resultatbedring i forhold til 2014, fra drøyt 3 til vel 16 millioner kroner i driftsresultat.
Voice har snudd utviklingen etter flere tunge år. De to siste årene har både VIC, Match og Boys of Europe hatt en god utvikling.
Texcons medlemsbutikker økte sin omsetning med 5,9 prosent til vel 1,8 milliarder.
Høyer vokser mest
20 av de 28 største kjedene hadde omsetningsvekst i 2015. Høyer vokste mest med 19,6 prosent, fulgt av Boys of Europe 17.7, Urban 13,9 og Change Lingerie, Vivikes og Zizzi, som økte med vel 11 prosent. Til Henne-kjeden hadde en sterk tilbakegang, noe somskyldes at T.Angen ble solgt til Gerry Weber.
Wow hadde størst vekst i omsetning pr butikk med 22,1 prosent. Snittomsetningen pr butikk i de 28 største kjedene er 10,2 millioner.
Marginene krymper
2015 var et vanskelig år for mange frittstående klesbutikker. Over 75 prosent av de 30 butikkene på Tekstilforms oversikt over de mest lønnsomme i 2014 reduserte sin driftsmargin. Mange så betydelig at de er langt unna en plass blant de mest lønnsomme denne gang.
Årsakene er flere: Skjerpet konkurranse, spesielt fra kjedene, som øker sin markedsandel, fra lokale nyetableringer og fra netthandel. Og ikke minst fra utviklingen på valutamarkedet og en svekket norsk krone.
Nærmest som vanlig troner Eikhi på Bryne på toppen av lista. Selv om omstillingen i oljesektoren satte inn for fullt i fjor, leverer Svein Vold og hans medarbeidere i Eikhi fortsatt strålende resultater. Riktig nok med en snau million lavere omsetning enn året før, og en driftsmargin på 29, mot 30,6 året før.
Når man må konstatere at driftsmarginene blir mindre blant de som vanligvis hører med blant de mest veldrevne og lønnsomme, må man dessverre slå fast at det er langt verre i den andre enden av skalaen. Mange små, frittstående butikker kjemper en daglig kamp for å overleve, og mange måtte gi opp i de siste årene. Ifølge tall far Virke ble det registrert 124 butikkonkurser i 2015 og 146 i 2014.
De beste frittstående butikkene
Navn/sted Oms. Driftsres. Driftsmarg.
Eikhi Bryne 20248 5878 29,0
Oleanabutikken Bergen 7837 1891 24,1
Zaraz Brumunddal 4137 991 23,9
CM Jeans Hammerfest 7875 1606 20,4
Herremagasinet Oslo 8612 1633 18,9
Strømme Klær og Sko Sykkylven 6094 1142 18,7
Mona Abelsen Store Tromsø 43387 7682 17,7
Hans Mote Drammen 12823 2123 16,5
Zoma Skien 6919 1138 16,4
Salomonsen Stavanger 6905 1126 16,3
Olivias Verden Sandvika 18820 2978 15,8
Kull Stavanger 9103 1432 15,7
Giatex Husnes 10381 1541 14,8
Casa Blanca Kongsvinger 6711 982 14,6
For Men Sandvika 26800 3880 14,4
Overvåg Ulsteinvik 16831 2376 14,1
Nye Hans og Hennes Husnes 9018 1256 13,9
Herregalleriet Sortland 10457 1435 13,7
Mittet Kristiansund 2469 368 13,7
Aspeli Oslo 15441 2123 13,7
Br. Johannessen Tromsø 18804 2568 13,6
Tekstilforum lager oversikten ut fra en gjennomgang av rundt 200 regnskaper og tar forbehold om at det er butikker med bedre driftsmargin som vi ikke har fått med.
Danskene tjener penger
Danske merker er store i Norge. De største danske leverandørene, som DK Company, Masai Clothing, Bestseller, og Soya Concept tjener gode penger, men også de har slitt med kursutviklingen og fått seg valutasmeller i varierende grad.
Gode norske produsenter
Av de norske tekstilprodusentene har Floyd hatt sterk vekst og gode resultater. Omsetningen i 2015 var på 140 millioner på engrossalg og rundt 200 millioner medregnet egne butikker. Familiebedriften i Holmestrand leverer gode resultater, med nær 30 millioner i driftsresultat i 2015.
Riccovero hadde litt lavere omsetning enn året før, med 98,8 millioner og et driftsresultat på 3.4 millioner. Dale of Norway omsatte for 104 millioner, og økte driftsresultatet fra 6 til 17,8 millioner. Oleana hadde 60,5 millioner i omsetning og et driftsresultat på 5,2 millioner. Janusfabrikken hadde en omsetning på 181,8 millioner og doblet driftsresultatet, fra 6 til 12 millioner. Giovani Fashion omsatte for 77 millioner, men fikk et skuffende driftsresultat på 338.000. Mens Norway Fashion Group (Haust) fikk et negativt driftsresultat på 2,1 millioner av en omsetning på 39,3 millioner. Moods of Norway fikk en solid valutasmell på toppen av en omfattende omstillingsprosess og fikk et driftsresultat på minus 30 millioner av en omsetning på 245 millioner.
Opp og ned for designbedriftene
Ser vi på norske designere er det store forskjeller. Noen driftsresultater forteller sitt tydelige språk om at selskapene fortsatt er i en investerings- og oppbyggingsfase. Som Johnny Love, Veronica Vallenes og MYHLVT som hadde minusresultater. Katrin Uri, Cathrine Hammel, Holzweiler og Tom Wood ler blant dem som leverer solide resultater.
Blender vokser videre
Blant de norske distributørene og agenturene er Bender Agency i en særstilling. Selskapet har fått et meget godt navn internasjonalt og tar hånd om en rekke eksklusive merkevarer i det nordiske markedet. Blender hadde en omsetning på 49 millioner og et driftsresultat på 27,3 millioner. Svein Transeth Sportswear fortsetter eventyret med Gant med en omsetning på 204 millioner kroner. Valutaendringer bidro til at resultatet på 21,4 millioner var lavere enn året før.
Les mer om status for den norske motebransjen i neste utgave av Tekstilforum.