- Skap kundeopplevelser som det skulle være julehandel hele året, sier to danske retaileksperter.( Foto: Yay Images)

- Lag julehandel hele året!

Kundene forventer service og opplevelser året rundt – det blir som om det skulle være jul hele året, sier to danske eksperter til bladet Tøj, og gir ti gode råd om hvordan du skal innrette deg for å tilfredsstille dine kunder.

Publisert

Hvis faghandelen skal overleve, må man som eier skape stemning og opplevelser. Ellers kan man finne seg noe annet å gjøre, sier de to ekspertene, Martin Michael Frederiksen, retailekspert og CEO hos Ka-ching A/S, og Nikolai Klausen, direktør i bransjeforeningen Wear.

De to herrene argumenterer for at julehandelen er den eneste årlige begivenheten som girer opp faghandelen når det kommer til service, innpakking, opplevelser og dekorasjon. De mener at den nye virkeligheten er at butikkene må betrakte hver dag som desember, ellers taper de for netthandelen.

Dette er de to gode rådene:

1. Forandring fryder

Kundene søker i stigende grad en opplevelse når de shopper. Her er innredningen av butikken en viktig faktor. Derfor bør du minst hvert annet eller tredje år flytte rundt på inventaret. Det kan suppleres med en omgang maling, og kanskje kan disken eller prøverommene flyttes for å skape ekstra fornyelse.

2. Planlegg vinduene dine

Butikkeiere bør lage en årsplan for vindusdekorasjon. Det kan gjøres med en enkel A-4-kalender hvor du noterer viktige begivenheter som er relevante for forretningen: fødselsdag, påske, Valentines Day, Black Friday, Singles Day, sportsbegivenheter, fargetema osv.

3. Vær kunde i din egen butikk

Annen hver uke bør du sette av et kvarter til å oppleve butikken din som kunde. Gå ut foran butikken og se hva kundene ser, og gå gjennom den som en kunde. En annen idé er å ta bilder av butikken – vinduene, disken, vareeksponering, bord, vegger, stativer og skrive ned det som bør endres.

4. Utnytt bransjeglidningen

Du kan med fordel utnytte den stadig mer utbredte bransjeglidningen når du skal sette sammen ditt sortiment. Det kan være i form av bøker om design, mote eller innredning, mindre boligtilbehør, vesker, sko og annet tilbehør – det er mange muligheter. Det er viktig at disse innkjøpene er nøye gjennomtenkt og støtter opp om en samlet fortelling og profil.

5. Mot til nye merker

En planlagt utskifting av merker er viktig, også selv om de merkene du har i dag fungerer. Man bør skifte ut minst ett merke i året. Dine faste kunder har behov for å bli utfordret. Det samme gjelder dine medarbeidere. Hvis det ikke kommer fornyelse, kan kundeopplevelsen langsomt bli utvannet. Og så er det meget viktig at de nye merkene har en spennende historie som kan formidles videre til kundene.

6. Fokus på service

Dette er ingen overraskelse: God kundeservice er nøkkelen til økt salg. Lytt til kundene dine så du forstår deres behov og ønsker. Fortell kundene om produktene, for du må ikke ta det for gitt at de kjenner historien bak produktet. Og la kundene få vite at du setter pris på at de handler hos deg.

7. Vær SoMe

Hvis du ikke allerede har en profil på enten Facebook eller Instagram, så kom i gang! Det beste og billigste du kan gjøre for å ha kontakt med kundene er at benytte sosiale medier.

Sørg for at du har en stabil strøm av aktivitet online og på sosiale medier. Bruk sosiale medier for å kommunisere med kundene og til å plassere deg selv som stedet å shoppe og få en opplevelse.

8. Invester i medarbeiderne

Det er viktig å huske at fornøyde medarbeidere øker kundetilfredsheten. Dine medarbeidere er din viktigste investering. De er forretningens ansikt utad, og de har den direkte kundekontakten.

Hvis dine medarbeidere ikke trives eller ikke kjenner til forretningens sortiment godt nok, smitter det negativt av på kundene. Er de derimot velinformerte og velutdannede vil kundene merke det, de får en bedre opplevelse og har lyst til å komme igjen.

9. Skap engasjement

Det første inntrykket en kunde får hun går inn gjennom døreni din butikk, kommer fra ditt salgsteam. Hvis de ikke er tilstedeværende og oppmerksomme, gir det et dårlig inntrykk som kundene har vanskelig for å bli kvitt.

Å få medarbeiderne til å gi av seg selv, vise engasjement, hilse på kunden og uttrykke et oppriktig ønske om at de er interessert i å hjelpe, er helt avgjørende.

10. Kundene skal kunne bytte onlinekjøp i butikken

Det er et absolutt minimum at kundene skal kunne bytte varer i butikken når de er kjøpt online. Det er heller ikke nok med en tilgodelapp. Det skal være mulighet for å få pengene tilbake.

Ved gi kundene fullstendig samme service som ved onlinekjøp som når de kjøper i butikken, sikrer du at kundene aldri skal ha bekymringer når de handler i din butikk, uansett måten det skjer på.

Powered by Labrador CMS