– Må ha to kanaler
Som selvstendig butikk er det ekstra viktig for Brobrobrille ha både fysisk butikk og nettbutikk. Nettbutikken har betydning også for lokalmarkedet. Men for tiden er det å få butikken til å overleve viruspandemien det dreier seg om.
I april for to år siden åpnet Camilla Hartveit og ektemannen Even butikken Brobrobrille på ALTI Brotorvet i Stathelle. De selger klær for barn i alderen 0 til 16 år. Lokalmarkedet er hele Grenland, fra Kragerø til Skien.
Camilla er daglig leder og driver butikken sammen med tre butikkansatte. Even jobber back-office og administrerer nettbutikken på kveldstid. Alle ansatte er involvert i markedsføring av nettbutikken og tar produktbilder når leverandørene ikke har dem klare i tide. Bildene bruker de også i sosiale medier i markedsføringen.
Hartveit hadde bred erfaring fra tekstilbransjen da hun åpnet egen butikk: Ti år i Voice Norge, som butikksjef i Boys of Europe, og fire år som regionsjef i Bestseller.
– Denne erfaringen var nyttig da jeg skulle starte for seg selv, sier hun.
To kanaler må til
Brobrobrille åpnet nettbutikk basert på Shopify i april i fjor, altså et år etter den fysiske butikken.
– I dag må man ha begge kanaler, fastslår Hartveit.
Fortsatt har den fysiske butikken størst omsetning, men nettbutikken vokser fortere. Kunder har de fra hele landet. For lokale kunder innebærer nettbutikken muligheten for hent-i-butikk.
– Når kundene kommer innom for å hente varene, tar de gjerne med seg noen ekstra varer fra butikken, forteller Hartveit.
Virusrammet
Som nesten alle andre i retail er Brobrobrille rammet av viruspandemien.
– Nå, mer enn noen gang, ser jeg viktigheten av å ha to kanaler. Denne krisen påvirker oss mye. Vi holder jo til på et senter hvor flere butikker har valgt å stenge. Vi holder åpent med redusert åpningstid, og de ansatte er permittert. Vi har litt trafikk i butikk. Ikke mye, men nok til at vi velger å holde åpent. Vi vil også støtte senteret og vise at vi er en del av et fellesskap, sier Hartveit.
De satser ekstra på nett og bruker ressurser på markedsføring.
– Men det er mange om beinet, og det er tøft. Vi krysser fingrene for at vi skal komme gjennom denne tøffe tiden, sier hun alvorlig.
Må skille seg ut
– Det er tøff konkurranse innen barneklær?
– Ja, definitivt. Som små kan vi ikke konkurrere på pris mot de store kjedene som dumper prisene hele tiden. Så vi må skille oss ut. Vi vil gi hver kunde den gode opplevelsen, svarer Brobrobrille-sjefen.
De legger vekt på at det skal være fint, enkelt og proft i begge kanalene. Og det skal være en rød tråd i alt de kommuniserer i sosiale medier.
Navnet Brobrobrille spiller på de er lokalisert på Brotorvet under de to store broene i området, samt noe norsk og koselig som navnet på en barnesang alle har et forhold til.
– Dette ser kundene og bidrar til å gjøre oss litt unike, sier Hartveit.
Events
Brobrobrille har arrangert gratis temakvelder for å tilby det lille ekstra til kundene sine.
Innholdet på temakveldene har variert: Kjente bloggere, legebesøk og førstehjelpskurs. Mange har deltatt på temakveldene, og handler da samtidig uten at Brobrobrille behøver å rabattere varene.
De involverer også hele familien i alt fra snekring av ny innredning til vaffelsteking til kunder når senteret er nattåpent.
Vil vokse forsiktig
Brobrobrille er blitt spurt om å åpne flere butikker, men Hartveit passer seg for å gå i fella ved å bli for ivrig.
– Slik det er i retail i dag bør man ikke risikere hus og hjem. Vi vil derfor vokse forsiktig og være nøktern i starten, konstaterer hun.
Foreløpig har de ikke tjent penger, men de ser for seg at det kan bli overskudd framover. For inneværende år har de et mål om en omsetning på sju millioner kroner med svarte tall på bunnlinja.
Mange leverandører
– Vi har gode relasjoner med alle de viktigste leverandørene, sier hun.
Som den eneste i regionen har de eksempelvis Patagonia, noe som styrker miljøprofilen.
Ellers har de mange norske leverandører, som Blafre, Gullkorn og Lillelam.
I tillegg kommer store aktører som Reima og Hust&Claire.
– Vi lytter til hva kundene vil ha. Før i tiden kom kundene uvitende til butikken, men nå kommer de "ferdig googlet". Derfor må vi ligge i forkant og følge med på hva som skjer i markedet, avslutter Camilla Hartveit.