Anne Marit Kolaas har drevet i bransjen i 43 år og understreker hvor viktig det er selv å være tilstede i driften.
Anne Marit Kolaas har drevet i bransjen i 43 år og understreker hvor viktig det er selv å være tilstede i driften.

– Må være til stede i butikken selv

Lojale kunder, god kunnskap om lokalmarkedet og streng kostnadskontroll bidrar til høy driftsmargin for Senter Woman på Husnes.

Publisert

nne Marit Kolaas er eier og driver av Senter Woman på Husnes Storsenter i Kvinnherad. I 43 år har hun holdt på i motebransjen, og alltid har hun tjent penger.

Senter Woman har i mange år hatt en stabil driftsmargin på mellom 14-20 prosent av en omsetning på rundt seks millioner kroner. En såpass høy driftsmargin er blitt lagt merke til også nasjonalt. I oversikter over motebutikkene i Norge med best inntjening har Senter Woman flere ganger kommet med.

Men fjoråret endte under pari. Grunnet sykdom i familien deltok Kolaas selv i mindre grad enn vanlig i driften i fjor, noe som fikk konsekvenser både for omsetning og bunnlinje. Omsetningen falt med mer enn en halv million.

– En er nødt til være til stede selv for å følge opp og se hva som mangler i sortimentet og være rask med suppleringer. Det er viktig, fastslår hun overfor Tekstilforum.

Vil styre alt selv

Anne Marit Kolaas var medlem i Match-kjeden før hun begynte for seg selv med Senter Woman. Hun satte lite pris på detaljstyringen i en kjede og at "alle kjedebutikker er dønn like".

Senter Woman har første lokale etter rulletrappa i andre etasje på Husnes Storsenter.
Senter Woman har første lokale etter rulletrappa i andre etasje på Husnes Storsenter.

– Jeg vil styre driften og sette sammen sortimentet selv. Det er det som er kjekt og utfordrende. Jeg kjenner kundene i lokalområdet og vet hva de vil ha, forklarer hun.

Da avtalen med Match ble sagt opp, meldte Senter Woman seg inn i Texcon som forhandler fram gode rabatter for medlemmene.

Bredt sortiment

Blant merkene til Senter Woman er 2Biz, One Two Luxzuz, In Front, Fransa, Claire, Part Two, Skovhus, Brandtex med flere. Sortimentet er altså bredt.

– Vi er lokalisert på landsbygda, og da må vi spenne over et bredt spekter. Har du for smal nisje på et sted som dette, blir kundegrunnlaget for lite, fastslår Kolaas.

Lite sted, større omland

Målgruppen til Senter Woman er kvinner mellom 35-80 år. Markedet er i hovedsak hjemkommunen Kvinnherad, og i tillegg tettsteder i nabokommunene som Odda og Skånevik. Husnes – det største tettstedet i Kvinnherad – har ikke mer enn drøyt 2.000 innbyggere, mens hele regionen har ca 13.000.

Lojale kunder

Om sommeren vokser omsetningen. Da er det stor båttrafikk fra turisme, noe Senter Woman også merker. Det samme gjelder turistbusser som passerer den idylliske landsdelen. Når Tekstilforum er innom butikken en junidag, er en turistbuss akkurat ankommet Husnes Storsenter. En ikke ubetydelig andel av kvinnene i følget tar turen innom Senter Woman.

– Vi har mange lojale kunder som stadig kommer igjen. Vi er heldige som har mange ambassadører, bekrefter Kolaas fornøyd.

Kundene gir også uttrykk for at de setter pris på butikker som er assorterte og skiller seg ut. og som ikke tilhører kjeder. Men hun erkjenner at det blir stadig færre uavhengige butikker med tiden.

Må følge med tett

Anne Marit Kolaas reiser alltid til begge messene i Oslo. Hun tar bilder av alt hun kjøper og tar notater, for en kan ikke stole helt på husken, forklarer hun.

Mellomkolleksjonene følger hun med på ved hjelp av pc. Det er 5-6 kolleksjoner gjennom året.

– Man må ikke kjøpe for mye på forhånd. Det vil binde mer kapital enn nødvendig. En må ha økonomi til å kjøpe inn ved sesong, for farger og mote skifter fort, understreker hun.

Selgere befinner seg fortsatt på veien, og de kommer stadig innom også på Husnes, året rundt.

Unngå innkjøpstabber

Det gjelder å unngå å bomme på motebildet, selv for en butikk på landet med en voksen og stabil kundegruppe.

­– Du må følge med og ha feeling for det du driver med, sier Senter Woman-driveren.

Tabber i innkjøp får økonomiske konsekvenser:

– Bommer man på et vareparti, får man ikke lenger solgt det på salg. Kunden er kresne og vet hva de vil ha.

Lavere bemanning viste seg mulig

Kolaas understreker betydningen av kostnadskontroll. Selv jobber hun "hele tiden", og tilsammen blir det ca 2,5 årsverk.

– Vi har stålkontroll på kostnadssiden. Ikke minst er det viktig ikke å ha for mange på jobb. Etter korona ser vi at vi klarer oss med noe lavere bemanning enn vi hadde før, forteller hun.

På landsbygda er det ekstra viktig å ha et bredt sortiment.
På landsbygda er det ekstra viktig å ha et bredt sortiment.

Mindre impulshandel i tekstiletasjen

Kolaas mener at samarbeidet på Husnes Storsenter fungerer greit. Gjennom årene har butikken flere ganger flyttet internt på senteret. De flyttet opp i andre etasje da all tekstil ble samlet på den flaten da senteret ble utbygd for ca tolv år siden.

Hun forteller at det var mer impulshandling i første etasje, for ikke alle kundene på senteret tar turen opp. Men hun er likevel ikke misfornøyd med lokaliseringen, for de har første lokale etter rulletrappa.

Stadig tøffere konkurranse

­– Det blir bare tøffere og tøffere. Netthandelen vokser, og marginene presses. Og så kom korona på toppen, fastslår hun med alvor i blikket.

Men heldigvis setter folk fortsatt pris på butikker. Det ga de uttrykk for da trafikken begynte å komme tilbake på senteret i mai.

Kolaas mener tekstilbransjen ødelegger for seg selv med for stort fokus på salg.

– Før i tiden var det salg i januar og august, men nå er det stort sett gjennom hele året.

Og Black Friday er negativt for julehandelen, avslutter Anne Marit Kolaas.