Heidi Thorsen og Britt Aina Hansen skulle lage sommerbutikk. Slik ble det ikke.S
Heidi Thorsen og Britt Aina Hansen skulle lage sommerbutikk. Slik ble det ikke.S

Sommerbutikken som ble helårssuksess

«Hos oss» i Sandefjord skulle bare være en sommerbutikk som stengte 1. september. Slik ble det ikke. Nå er den en permanent suksess.

Publisert

Det er Britt Aina Hansen og Heidi Thorsen som står bak butikken. To damer med lang fartstid i bransjen. De har lang erfaring både med engrossalg og butikk og visste godt hvilke merker og hvilken profil som ville passe for en sommerbutikk i Sandefjord. Heidis datter Julie Grane er med på laget. Sammen har de funnet en merkemiks, profil og et servicenivå som traff både fastboende og de mange turistene og hytteeierne som kommer igjen og igjen, hver sommer.

Med egensnekrede prøverom og stativer fra Jula kunne butikken åpnes
Med egensnekrede prøverom og stativer fra Jula kunne butikken åpnes

Fordi det skulle være et tidsbegrenset prosjekt, var det om å gjøre å lage en delikat og tiltrekkende butikk med så enkle midler som mulig. Gulv, vegger og tak fikk være som det var etter forrige butikk. Heidis samboer Frank Petersen løp som et pisket skinn og snekret prøverom, fikset på lokalet her og der og fikk montert stativer som ble kjøpt til en billig lenge på Jula. Resten av inventaret er preget av gjenbruk og smarte, miljøriktige løsninger. Gamle møbler som er pusset opp og malt om. De fikk en god deal på et restlager med ulike kleshengere fra Bjørn Haug AS. Og damene renset hus og hjem for grønne planter for å skape en grønn og hyggelig atmosfære.

Resultatet ble svært bra. Så bra at det som nå har blitt en permanent butikk, fungerer godt slik den er, med bare noen små justeringer her og der. Ettersom alle som er involvert i driften er agenter, er lokalet stort nok til at de kan bruke den bakre delens om showrom etter behov.

Egne handlenett

Egne handlenett som gir rabatt ved neste kjøp.
Egne handlenett som gir rabatt ved neste kjøp.

- Vi er opptatt av å finne de mest miljøvennlige løsningene. Både med stativer, brukte mannekenger som er omlakkert og gjenbruk. I tillegg har Heidis mor Inger Gulliksen sydd handlenett av gamle tekstiler. Alle kundene får sitt nett, og de får 10 prosent rabatt om de tar med seg nettet neste gang de handler. Dette har blitt kjempepopulært, og hittil har hun laget 1500 nett!

- Hun har gjort en kjempejobb. Da det begynte å skorte på materialer fikk vi omtale i lokalavisen, og folk bar seg skakke på gamle gardiner og stoffrester. Så nå har hun rikelig til å fortsette produksjonen, sier Heidi og Britt.

Startet på «scratch»

Britt og Heidi har flere ganger lekt med tanken om å utnytte sin lange erfaring til å starte egen butikk. Da Britt sa opp sin jobb som country manager i Micha i februar og flyttet fra Oslo til Sandefjord åpnet muligheten seg til å realisere planene.

- Det ble en tøff start. Vi startet helt på «scratch» 9. mai. Fikk en avtale om å betale husleie en uke av gangen fordi vi ikke visste hvor lenge vi kunne holde på! Vi hadde Soulmate som hovedmerke og kjøpte bare omgående varer, tre av hver. Vi var gjerrige og kjørte hardt i forhandlinger og rabatter og kommisjonsavtaler. Og vi fikk det til!

«Dobbeltmennesker»

I tillegg til Britt og Heidi er Heidis datter Julie fast ansatt i butikken. Alle tre er «dobbeltmennesker»: De er agenter for hvert sitt merke i tillegg, som utgjør hovedmerkene i butikken: Soulmate, som Heidi og Frank er agenter for, Humble by Sofia, som Julie er agent for, og Henriette Steffensen, som Britt nylig har blitt agent for. I tillegg merker som passer inn i butikkens filosofi og profil.

Vil skape opplevelser og samarbeid

De har også fått med seg flere lokale samarbeidspartnere.

- Smykkekunstneren Isabelle i Pastelbell lager smykker som er tilpasset våre stil og våre farger, og Kari Løken leverer strikkejakker til oss. Den lokale fotokunstneren Anita Buseth bruker butikken som utstillingslokale, og vi selger bildene hennes. Å kombinere klær og kunst gjør butikken lunere, varmere og mer hyggelig. Vi ønsker hele tiden å markere oss de som kan gi kundene en spesiell og annerledes opplevelse, og vi vil gjerne finne flere lokale samarbeidspartnere for å skape noe nytt og annerledes, sier Britt.

Kundekvelder

Heidi og Britt Aina stilelr gjerne opp som modeller på kundekveldene
Heidi og Britt Aina stilelr gjerne opp som modeller på kundekveldene

Tross de begrensingene koronapandemien gir, har de arrangert to kundekvelder. Alt innenfor smittevernreglene, med motevisning, rød løper, servering og alt som hører med, pluss håndsprit og god avstand. – Dette er noe kundene setter utrolig stor pris p, og som vi vil fortsette med, slår Britt og Heidi fast.

Dansk slow fashion

Dansk slow fashion

Humble by Sofia er dansk slow fashion, rettet mot miljøbevisste damer som vil ha kvalitetsklær som varer lenge.

Bucka er 22 år gammel og startet merket mens huns studerte ved VIA University College i Herning. En rød tråd i hennes kolleksjoner er miljøbevissthet og bærekraft. Hun bestreber seg på at både materialer og produksjonsprosessene skal være så bærekraftige som mulig, og at klærne skal brukes mer enn en sesong.

Julie Grane er norsk agent for Humble, og klærne er blitt meget godt tatt imot, også i butikken i Sandefjord. Humble appellerer til de yngre kundene og bidrar både til bredde i utvalget og er et sterkt bidrag til butikkens miljøprofil.

Dansk miljømerke

Dansk miljømerke

- Et merke som har stort potensial i Norge, sier Britt Aina Hansen, som nylig signerte agentavtale med det danske merket Henriette Steffensen Copenhagen.

Merket ble lansert i Danmark i 2003. Fleecestoffet har alltid vært en viktig del av kolleksjonene, og tekstilene som produseres produsert i Italia og Portugal, er i kontinuerlig utvikling. Alle tekstilene er Oeko-Tex®-sertifiserte.

Tidligere inneholdt kolleksjonene et vell av kvaliteter og produkter, fra silkeskjorter til skinnbukser og pelsvester. For noen år siden bestemte Steffensen seg for å fokusere 100 prosent på livsstilskolleksjoner og slippe mote som bærebjelke.

Slik formulerer hun sin filosofi:

- I arbeidet med design, farger og kvalitet, streber vi hele tiden etter å lage klær som kan vare i mange år. Når bærekraft er en del av selskapets DNA, gir det ikke mening å lage klær som bare varer en sesong. Vi er stolte av at designene våre fremdeles er et favorittplagg flere år etter at det ble kjøpt.

Vi har lagt til en liten kolleksjon av Oeko-Tex®-sertifiserte jerseystiler med samme DNA og følelse som fleece.

Produksjonen foregår på nøye utvalgte fabrikker i Europa. Bærekraft er en stor del av vår identitet, og vi streber hele tiden etter å minimere vårt inntrykk på naturen. NO WASTE-merket vårt er unikt design produsert av rester fra vår hovedproduksjon. Våre merkevarer selges i over 400 butikker i Europa, USA, Canada, Russland og Japan.

Henriette Steffensen er nytt i Norge, og Britt Aina Hansen har en tøff jobb foran seg for å gjøre merket kjent. Men det er en stor fordel at hun får testet ut merket Hos oss når hun nå skal selge det inn til andre norske butikker. – Det er ingen gunstig tid å introdusere et nytt merke akkurat nå, men med Henriette Steffensens sterke miljøprofil og de gode tilbakemeldingene vi har fått i butikken, er jeg optimist. Ut fra den responsen jeg har fått i butikken og de innkjøperne jeg har vært i kontakt med hittil, har jeg stor tro på at vi skal lykkes, sier hun.

Powered by Labrador CMS