Skaper varme og glede i Oslo sentrum

Fra 14. juni til 15. september vil Promenaden Fashion District skape liv i byrommet. Sammen med kunstnerduoen BROSLO skal de installere 20 gigantiske teddybjørner i Øvre og Nedre Slottsgate, samt pynte hjertet av Oslo sentrum med 150 mindre teddybjørner.

Publisert

Konseptet «Hug Life» skal spre glede og positivitet blant Oslo-borgere og alle byens besøkende. Promenaden ønsker å sette Oslo på verdenskartet ved å skape opplevelser og attraksjoner i området.

BROSLO, forkortelse for Brødrene Oslo, består av to meget positivt og fritt innstilte gutter, Jonny og Nix. Uten formell kunst-utdannelse har de likevel klart å gjøre et stort inntrykk i den norske kunstscenen, og i ungdomskulturen. De er kjent for å lage malerier, skulpturer og lysverk i store formater. De har også etablert seg på den internasjonale scenen, med opinionsledere som Pharrell Williams, A$AP Rocky, The Chainsmokers og Post Malone som eiere av kunsten deres. I forbindelse med lanseringen vil de også åpne eget pop-up galleri for helgen, som er åpent for at publikum slik at de som ønsker kan møte kunstnerne mens de arbeider på sine verk.

Kunstinstallasjonen «Hug Life» består av gigantiske oppblåsbare teddybjørner i sterke farger med tatoveringer. Disse vil henge mellom bygningene og over gatene i Øvre og Nedre Slottsgate.

- Teddybjørnen er i seg selv et positivt symbol alle har et forhold til. Den har en naiv og upretensiøs aura, i motsetning til byen. Som med all kunsten vår, ønsker vi med denne installasjonen å skape en positiv energi hos tilskueren, og inspirere folk til å ha det mer gøy i livene sine, og ikke være så seriøse», forteller de to kunstnere.

Teddybjørnen er et kjært og positivt symbol som minner om barndommens gleder. Med sine 3,5 meter i høyde og fargesterke uttrykk med tatoveringer, vil disse teddybjørnene bli et svært synlig og lekent humorinnslag i sentrum. Teddybjørnens symbolske (og fysiske) verdier, som mykhet og varme, glede, naivitet og uskyldighet, står i sterk kontrast til storbyens raske tempo, harde overflater og økende tech-interaksjon mellom mennesker, fremfor tilstedeværelse “her og nå”.

Annette Lund, Kommersiell Direktør ved Promenaden Management, sier følgende: - Vi er veldig begeistret for å kunne jobbe med BROSLO. Kunst og mote er to sentrale felt for innovasjon og kreativt uttrykk, og det er viktig at vi fortsetter å støtte fremvoksende talenter. Vi ønsker å skapet er bymiljø som ikke bare overrasker og inspirerer, men også viser Oslos legitimasjon som en ledende mote- og turisthovedstad.

Med prosjektet «Hug Life» byr Promenaden Fashion District og BROSLO på et annerledes byrom i Oslo Sentrum som skal spre glede og varme, og gjennom prosjektet gi verden og Oslofolket en klem og et smil om munnen.

Powered by Labrador CMS