Mange forbedringer i København
Forbedringer på flere områder gjør at messene i København tilbyr utstillere og innkjøpere bedre arbeidsforhold enn før. Samarbeidet mellom de tre messearrangørene er blitt bedre og spesielt CIFF g CIFF Kids på Bella Center har utviklet seg positivt. Men mange innkjøpere preges av at 2012 var et tøft år og er forsiktige når de kjøper inn for neste sesong.
DK Company demonstrerer kraft og styrke og bruker også messa i København til å samle b.young-driverne fra hele Norge.
Vi har tidligere skrevet at messene i København har mye å ta tak i for å bli bedre for utstillere og innkjøpere. Det har de gjort. Gratis inngang i alle messehallene for alle som forhånds registrerer seg og gratis skytteltransport mellom hallene og fribilletter på T-banen er positive nyheter.
CIFF i Bella Center har gjort flere grep som gjør at messen nå framstår som langt bedre enn for ett år siden. Hovedhallen domineres fullstendig av DK Company, som har samlet alle sine merker og demonstrerer størrelse og styrke. Seksjonen for herreklær er større, bedre og mer innbydende enn før, og det er kommet til flere yngre merker. I C-hallen, hvor damemerkene er samlet, er det lyst og trivelig, med lave skillevegger som gir god oversikt og god messestemning. Tilbehør er samlet i en egen hall, noe som også ser ut til å fungere bra.
På forhånd var det sagt at den store interessen for messene i Berlin ville gjøre at langt færre nordmenn ville reise til København. Det stemmer nok til en viss grad, men de danske merkene står så sterkt i Norge at de fleste innkjøperne reiser til København selv om de i tillegg har vært og samlet inntrykk og inspirasjon andre steder. Det var mange norske ansikter å se og jevnt god trafikk hos norske utstillere og de norske agentene som betjente kunder hos sine merker.
Alltid mye folk på standen til Line of Oslo.
Travelt hos Line
På Vision i det gamle lokomotivverkstedet var det som vanlig tett med folk og stor trafikk på standen til Line of Oslo. Line Varner fortsetter den positive utviklingen og har alltid mange kunder rundt seg når hun er i København.
Chill Norway hadde et kjempemessig år i 2011 og har brukt 2012 til å konsolidere og endre stil. Den romantiske stilen som preget kolleksjonene tidligere borte. Nå er det enklere snitt og mørkere og dypere farger som gjelder.
– Vi har tatt et stort sprang, og brukte 2012 til å tilpasse oss. Vi var naturligvis svært spente på hvordan kundene ville reagere. Men de nye kolleksjonene er blitt godt mottatt, sier Thomas Houge.
- Selv om vi har gjort store endringer, er ikke Chill Norways stil og særpreg borte. Vi følger trendene, men beholder stilen, slår Houge fast. - 2012 var roligere enn rekordåret i 2011, og vi merket at mange butikker hadde sine problemer. Men 2013 tegner svært bra, sier han.
2013 ser bra ut etter et år med endring og konsolidering for Chill Norway.
By Timo fortsetter også den positive utviklingen og er nå ett av de mest internasjonale merkene med distribusjon i rundt 30 land. Det meldes om økning i de aller fleste markedene og interessen for standen i København var som vanlig god.
By Timo fortsetter sin internasjonale fremgang og selges nå i 30 land.