Store problemer for klesbutikkene

- Nå blir kreativiteten satt på prøve, sier Hege Johnsen

Finner løsninger, men frykter fremtiden

Permittering, redusert åpningstid, stengning, nettsalg og hjemlevering. Og intense forhandlinger med leverandører og utleiere. Dette er noen av krisetiltakene som er satt i verk i norske klesbutikker den siste uken.

Publisert

- Bransjen vil se helt annerledes ut etter corona-krisen, men hva som vil skje, er helt umulig forutsi. Men det verste som kan skje nå, er at det settes i gang panikksalg av sesongvarer.

Det er den samstemte tilbakemeldingen fram butikkeiere fem ulike steder i Norge. Alle er enige i at de trenger massiv hjelp fra myndighetene og håper på at det er mulig å samarbeide med huseiere og leverandører om å finne levelige løsninger.

Reddes av nettsalg

Siw Heleen Grødem ble kåret til årets beste butikk i fjor. Corona-viruset skaper problemer i år

Siw Heleen Grødem i Suser i Sivet har permittert de fleste av sine ansatte med 50 prosent og kuttet all timehjelp. Hun er meget glad for at hun har en godt fungerende nettbutikk, som har hatt en omsetning på linje med fjoråret de siste ukene.

– Vi er så heldige at vi har en kanal som gjør at vi får solgt en del varer og kan holde det gående, sier hun, men er redd for at det vil oppstå panikk på grunn av mye usolgte varer: - Det siste vi trenger nå, er at nye varer lempes ut på salg med store rabatter. For hvis noen starter, er vi andre nødt til å følge på, noe som vil få mange negative konsekvenser utover sommeren og høsten.

Omsetningen ned 90 prosent

Hege Johnsen i Zero, med seks butikker i Finnmark, opplevde at omsetningen ble redusert med 90 prosent fra en dag til en annen. Butikken i Alta er stengt, og de øvrige butikkene har redusert åpningstid. Hun mener at de offentlige tiltakene som har kommet hittil langt fra vil være nok for å kunne komme seg gjennom krisen, og opplever signalene fra Regjeringen som utydelige og sprikende. – Det blir en meget vanskelig tid fremover, hvor det ikke vil hjelpe butikker med kostbart lager med varer som nettopp er levert at vi får utsettelse på innbetalinger. Det blir bare å skyve problemene foran seg.

Men hun er som alltid optimist og er innstilt på å stå på som aldri før: - Det gjelder å finne løsninger og nye ideer. Nå blir kreativiteten satt på prøve for alvor, sier hun.

Live på nett og hjemlevering

Wenche Ydstebø, som eier Kull og Din Ztil i Stavanger, har stengt fire av fem butikker og har permittert mesteparten av de ansatte. Kull holder åpent mellom 11 og 15 fra mandag til lørdag, og den blir holdt åpen så lenge salget dekker lønnskostnadene.

Wenche Ydstebø

- Vi har ikke egen nettbutikk, men kommuniserer med kundene på sosiale medier. Vi har etablert en type nettsalg ved at vi legger ut produkter på Facebook og tar mot bestillinger. I tillegg har vi liveshopping på facetime, hvor vi leder kundene rundt i butikken med kamera slik at de kan bestille varer som de enten henter i butikken eller får levert hjem. – Vi kan holde ut noen måneder, men vi trenger hjelp fra myndighetene. Særlig om denne krisen fortsetter i månedsvis, sier hun.

Må ha hjelp av leverandørene

- Christer Aakernes har hatt sine butikker i Ålesund og Moa stengt siden forrige onsdag. – Det var ingen annen mulighet. Bare et fåtall butikker i senteret hvor vi holder til var åpne. Kundene var skeptiske til å komme i nærkontakt med oss, og de ansatte følte seg utrygge. Derfor var det riktig å stenge, sier han.

Christer Aakernes1122

Han har opprettholdt litt omsetning med nettsalg på Miinto.no, men ser ingen hensikt i å fortsette, ettersom nettstedet nå kjører kampanjer hvor den enkelte butikk må dekke inn det meste av rabatten selv. – Når man i tillegg skal betale provisjon til Miinto, gir vi i praksis bort varene, sier han. I l likhet med sine kolleger frykter han panikksalg av sesongvarer. - Det vil være ødeleggende for bransjen, sier han.

Aakernes har holdt tett kontakt med sine leverandører for å finne gode løsninger som de kan samarbeide om. – Det er bare et lagspill som kan ta oss gjennom denne situasjonen. De leverandørene som ikke er villige til å hjelpe til nå, vil få store problemer i etterkant, sier han.

Redusert åpningstid og nettsalg

Mona Abelsen Store

Mona Abelsen Store i M.A.S. Tromsø har redusert åpningstider, permittert ansatte og gjort avtale med Miinto for å redusere skadevirkningene. Hun har hatt tett dialog med leverandører for å få utsatt eller stykket opp betalinger og er innstilt på å være kreativ og jobbe hardt for å komme gjennom krisen. Men frykter det som kan skje utover sommeren og høsten: - Det blir «jævelsk» mye varer som skal ut!

Felles hjemlevering

Mange har funnet løsninger med hjemlevering. Blant annet i Tromsø, der en rekke butikker i sentrum gått sammen om å levere varer hjem til kundene. De kan kontakte butikken, bestille varen og få den levert hjemme av budfirmaet Trobud.

Powered by Labrador CMS