- Krisen vil bidra til at det kommer mange nye former for digital shopping, sier Ørnulf Høyer

Krisen gir oppsving for digital shopping

- Corona-krisen vil føre til et oppsving for nye former for digital shopping. I tillegg t il den tradisjonelle netthandelen vil det komme en rekke nye muligheter som TV- og videooverføringer, facetime-shopping og andre digitale løsninger.

Publisert

Det tror Ørnulf Høyer, som har blant annet testet ut facetime-shopping i en tid hvor han har måttet stenge de fleste av butikkene og permittere ansatte. – Facetime-shopping er blant flere spennende muligheter som vil bidra til å endre shopping-vanene. Vi har prøvd det til en viss grad nå mens de ordinære butikkene er helt eller delvis stengt, og det gir spennende muligheter å følge kunden rundt i butikken og vise fram produkter. Vi har testet det ut på dagtid, og nå vil vi også tilby det på kveldstid. Akkurat nå er det en kostbar måte å selge på, fordi vi må ha ansatte på jobb i en ellers tom butikk, men det er selvsagt fullt mulig å drive facetime-salg i tillegg til vanlig salg når vi har ordinær drift igjen. Men det må som alt annet bygges opp over tid, sier Høyer.

Før Corona-viruset snudde alt på hodet var han godt i gang med å utvikle digitale tjenester på ulike nivåer: Høyer-akademiet, som er et webinar som i første omgang kommer med tre 10-minutters sekvenser om generell service, salg og butikkdrift. Dagen nettbutikk skal utvides med ulike applikasjoner som gjør hverdagen for butikkansatte lettere: som bildebank og budskap som er enkle å legge ut på sosiale medier, verktøy som gjør det enkelt med klikk og hent og en rekke andre tjenester

Han har tredoblet omsetningen på netthandel de siste ukene, men det monner likevel lite når nettbutikken fortsatt er i en oppbyggingsfase og går med underskudd, og de fysiske butikkene må holdes stengt. – Hele bransjen er inne i en meget alvorlig krise som det vil ta lang tid å komme gjennom. Nå må vi snakke sammen og samarbeide om å finne løsninger som alle kan leve med, ikke bare peke på andre, slår han fast.

Aud Adsen og Anneli Waaler i Guri Malla bruker Instagram-TV og Facebook for å holde hjulene i gang

Han er fornøyd med den siste tiltakspakken som Regjeringen la fram fredag, og tror den kan være et viktig bidrag for mange til å overleve de tøffe månedene vi står foran. – Vi må, som mange andre, ta opp likviditetslån for å komme videre. Selv om Staten stiller garanti for 90 prosent av lånet, er det penger som må betales tilbake og bare en utsettelse på en ekstra byrde som vi må ta med oss videre Derfor vil denne krisen prege oss i lang tid fremover, sier han.

Effektiv Instagram-TV

Den lille livsstilsbutikken Guri Malla i Kongsvinger er et godt eksempel på at det er mulig å holde driften i gang selv om den fysiske butikken må redusere åpningstiden og mange kunder holder seg unna. Innehaverne Aud Adsen og Anneli Waaler er har en godt besøkt Facebook-side med over 6500 følgere. De er flinke til å legge ut bilder og nyheter til vanlig. Men etter at corona-viruset slo til, har de vært ekstra flittige og legger stadig ut bilder og meldinger om nyheter. I tillegg bruker de Instagram-TV hvor de viser fram utvalgte produkter hvor de forteller om farger, materialer og egenskaper. Kundene legger inn bestilling og kan velge mellom å hente i butikken, få tilsendt varer i posten eller få varene levert hjem. Det gjelder kunder som bor innenfor bygrensen, presiserer de.

– Dette gjør at vi klarer å holde driften noenlunde i gang, med redusert åpningstid, selv om omsetningen naturlig nok er betraktelig redusert, sier de.

Live shopping

Wenche Ydstebø, som eier Kull og Din Ztil i Stavanger har funnet sin måte:

- Vi har ikke egen nettbutikk, men kommuniserer med kundene på sosiale medier. Vi har etablert en type nettsalg ved at vi legger ut produkter på Facebook og tar mot bestillinger. I tillegg har vi liveshopping på facetime, hvor vi leder kundene rundt i butikken med kamera slik at de kan bestille varer som de enten henter i butikken eller får levert hjem.

Powered by Labrador CMS