Insp Retail Tomorrow i samarbeid med Tekstilforum

Anne Bakken har drevet De Ana på Vinderen i 20 år. Nå løftes salget med «Reserver i butikk», koblet direkte til poster på sosiale medier, uten en tradisjonell nettbutikk.
Anne Bakken har drevet De Ana på Vinderen i 20 år. Nå løftes salget med «Reserver i butikk», koblet direkte til poster på sosiale medier, uten en tradisjonell nettbutikk.

Slik øker du trafikken til butikken din

Lokale butikker har mange fordeler i konkurransen mot nettgigantene, men veldig få butikker benytter seg av fordelene en fysisk butikk gir. Med enkle aktiviteter kan lokale butikker ta tilbake omsetning fra nettbutikkene og vinne kampen om lokale kunder, sier Tore Skjærgård, gründer av Insp Retail Tomorrow.

Publisert

Treffes på Fornebu

Under innkjøpsdagene i februar samarbeider Insp og Tekstilforum og er å treffe i showrom 5B-06 i Norwegian Fashion Center.

Tekstilforum-rabatt

Abonnenter av Tekstilforum får 20 prosent rabatt på et Insp-abonnement om de bestiller i løpet av innkjøpsdagene. De som ikke er abonnenter, kan bestille Tekstilforum til halv pris i samme periode og dermed få rabatten fra Insp.

Book et 30-minutters møte under innkjøpsdagene med Tore Skjærgård for å lære de raskeste måtene å øke salg og trafikk til butikk i 2021.

Book ditt møte med Insp her:

- Det er blitt viktigere enn noensinne å forstå hvordan kundereisen har endret seg. Det vil si hva som påvirker kunden til å besøke og handle i sin lokale butikk. Nettbutikkene har nå tatt over 20 prosent av omsetningen fra lokale butikker ifølge rapporter fra SSB og NHO, og trenden fortsetter.

Hva har endret seg i 2020?

- Kundene har endret seg i 2020. De er blitt mer digitale. Kundereisen til kjøp har blitt mer digital. 50% av kjøp starter nå digitalt med inspirasjon fra Facebook, Instagram, nyhetsbrev, SMS, Google, kundeklubber, apper og nettbutikker.

- Kundereisen har blitt mer kompleks hvor kunden må eksponeres for varen mange ganger i forskjellige digitale kanaler før de handler. Hvis de ikke inspireres av sine lokale butikker i digitale kanaler, øker sannsynligheten for at de legger kjøpene sine hos en av nettgigantene, fortsetter Tore Skjærgård.

- Hvis kunden har endret seg, må også butikkene endre seg for å vinne salgene. Det er viktig at lokale butikker forstår hvordan den digitale kundereisen foregår sier Tore Skjærgård.

Lokale fordeler

- Elkjøp er best i Norge når det gjelder Klikk & Hent, som de har økt med 330 prosent på et år. Elkjøp har også doblet Live (video) Shopping avdelingen sin på kort tid. COOP har Norges beste digitale kupong-system og jeg vil også trekke fram Anton Sport sin sterke kundeklubb, sier Skjærgård, og fortsetter:.

- Det er flere grunner til at kundene liker Klikk & Hent, de får bekreftet at varen de ønsker er i butikk før de reiser til butikken, det er mulighet for å prøve plaggene på og ikke minst kunne levere tilbake der og da.

Flere lokale butikker kan enkelt tilby kundene muligheten for å reservere varene i butikk i sine digitale kanaler. Det finnes i dag løsninger hvor butikkene kan starte med Klikk & Hent helt uten en tradisjonell nettbutikk.

Digitale verktøy for å øke trafikk til butikk

- Det finnes mange verktøy en butikk kan bruke for å øke trafikk til butikk. I en travel butikkhverdag er det imidlertid viktig at det går raskt og at det er enkelt å bruke. Det er en jungel av løsninger så det kan være vanskelig å vite om man som lokal butikk bør prioritere sosiale medier, nyhetsbrev, SMS, kundeklubb, Google eller å starte en nettbutikk.

Tore Skjærgård
Tore Skjærgård

- Nettgigantene har tatt 20 prosent av omsetningen til lokale butikker. I Insp ser vi at lokale butikker både kan stoppe denne trenden og ta tilbake mye av denne tapte omsetningen. Vårt mål er at lokale butikker skal vinne kampen om de lokale kundene. Insp jobber for å styrke lokale butikker i konkurransen mot nettgigantene, med automatiserte verktøy som øker salg og trafikk til butikk. Vi vil utligne fordelene til nettgigantene ved å gi lokale butikker digitale verktøy for å vinne kampen om de lokale kundene, sier Skjærgård.

Insp Retail Tomorrow er finansiert av Innovasjon Norge og er nylig er blitt en av vinnerne av Telia Startup 2021. I første del av innkjøpsdagene i februar samarbeider vi med Tekstilforum om å tilby verktøyet til norske motebutikker og blir å finne i eget rom i Norwegian Fashion Center for dem som ønsker å diskutere de raskeste og enkleste måtene å øke trafikk til butikk nå i 2021, sier Tore Skjærgård.



Powered by Labrador CMS