- Det går fint an å være feminin selv om man er tøff og ujålete. Jeg går for det nordiske, dramatiske og tøffe, gjerne i svart og rødt. Alle må ha en rød kjole i skapet, sier designer Stine Goksøyr i ko:ko norway, som er på sin første minimesse i Trondheim og Tromsø.
Alle damer må ha en rød kjole i skapet, sier Stine Goksøyr i ko:ko norway.
Hun debuterer på minimessene i Trondheim og Tromsø og er strålende fornøyd med responsen så langt. Flere nye kunder enn ventet og kontakt med en agent som vil selge klærne hennes i Nord-Norge var i boks i løpet av kort tid. Hun er takknemlig og begeistet for den hjertelige mottakelsen hun får av arrangørene og bransjekollegene.
- Alle er så hjelpsomme mot nykomlinger som oss, selv om vi i bunn og grunn er konkurrenter alle sammen, sier hun.
God start
Goksøyr har base i Fosnavåg ved Ålesund. Hun har fått en meget god start på sin designertilværelse, som startet i fjor. Siden hun deltok på Gave & Interiørmessen i august, hvor hun fikk svært god respons, har hun vært mye på veien og skaffet seg kunder. Til nå har hun 70 butikker på kundelista – et imponerende tall på så kort tid. Ko:ko har også egen nettbutikk.
Gambler
Goksøyr har en variert bakgrunn fra design, form og farge i ulike former, men klesdesign er ganske nytt for henne.
– Egentlig er jeg vel en gambler som våget å satse på dette, men det har gått bra hittil. Jeg tar utgangspunkt i norske røtter, nordisk natur, litt galskap, humor og dramatikk. For meg er det ingen motsetning mellom det å være tøff og feminin, og det går fint an ¨å være feminin uten å være jålete. Jeg er svært opptatt av kjoler, og ønsker å bruke sterke, dramatiske farger. Helst svart eller rødt.
Lett gjenkjennelig og profilerende emballasje for skoene.
Natur og galskap
- Hvor kommer navnet fra?
- Det er en blanding av natur og litt galskap. Jeg prøver å bygge det opp som et lett gjenkjennelig merke. Derfor har jeg også laget emballasje som er godt synlig og som profilerer merket.
Det aller meste av kolleksjonen er produsert i Tyrkia, noe i Litauen. Stine designer også sko, vesker og belter i kalveskinn. -Tilbehøret skal matche kjolene: høy kvalitet både på materialer og utførelse, sier hun.
Ikke på salg!
- Det er viktig for meg at kundene mine tjener penger på produktene mine. Jeg legger opp til en 3-kalkyle og ko:ko skal ikke ut på salg. Det meste av produktene er ganske tidløse og tåler å være ute i butikken lengre perioder. Å dumpe dem ut på salg ødelegger både for meg og for butikken. Da tar jeg dem heller tilbake.
Minimessene i Trondheim og Tromsø er i gang, med god stemning hos utstillere og innkjøpere, Her har Charlotte Hansson besøk fra Kleins i Trondheim.