Dale med high tech ull for hele familien
Dale of Norway er på offensiven. Med klær for sport og fritid, med matchende kolleksjoner for hele familien, med moteplagg og med helt nye kvaliteter som både er vann-, vind- og smussavstøtende.
Klær for hele familien, til all slags bruk, fra Dale
Dale presenterte sine nye kolleksjoner i Oslo onsdag med elever fra Bårdar Danseinstitutt og eliteløpere fra ski og skiskyting som modeller.
Her kom både nye VM-klær for skiskyttere og nye antrekk for langrennstroppen. Men aller viktigste for Dale akkurat nå er å vise den store bredden i design og kvaliteter – fra eliteidrett og utendørsaktiviteter til moteriktige og behagelige klær for hele familien.
Hilde Midthjell investerte med hjertet i Dale
Hilde Midthjell, som på 90-tallet bygde opp Dermanor til et stort nordisk hudpleiekonsern har solgt livsverket sitt og kjøpt seg opp i Dale for å bidra til å redde arbeidsplasser og kompetanse i Dale. Nå eier hun 80 prosent og er meget aktiv i arbeidet med å utvikle og markedsføre Dale.
Investerte med hjertet
- Jeg var i en situasjon hvor jeg kunne investere med hjertet og tenke langsiktig uten å for harde krav til lønnsomhet de første årene. Men selvsagt dreier det seg om å tjene penger, å snu minus til pluss og få sunn drift som gir overskudd og muligheter til videre utvikling. Vi har klart å snu bedriften. I 2010 hadde Dale positive tall. Nå ser vi lyst på framtiden.
Mange nye kvaliteter
Hun snakker seg raskt varm om ullplaggenes alle gode egenskaper:
Ull er naturens eget high tech-fiber. Det gir god isolasjon og varme. Det puster, regulerer varme, absorberer og transporterer fuktighet og svette fra kroppen, er bakteriefrastøtende og hindrer svettelukt, er gunstig for allergikere og astmatikere, brenner dårlig, krøller lite, holder godt på fasingen og er ett av de mest miljøvennlige plaggene som finnes.
Mange nye kvaliteter som er vann-, vind- og smussavstøtende
Ull-stretchHun fortsetter med stor glød:
- Dale har en unik kompetanse når det gjelder å utvikle nye kvaliteter og design. De siste årene er det utviklet en rekke nye kvaliteter, som Comfort ull-stretch, som gir meget lette og myke plagg med en behagelig strech-effekt som holder på formen over lang tid. De er myke og behagelige, og kan brukes rett på huden uten at det klør.
Vind- og vanntett
Nye Wheater-proof gensere og jakker i flere design og farger er både vann- og smussavstøtende, vindtette og pustende. Her har vi utviklet en avansert garnkvalitet av norsk ull hvor hver fiber er dekket av et usynlig lag som beskytter mot vann, olje og smuss. Hun viser oss ”Cola-testen” hvor hun tømmer Cola på en hvit genser og bare rister det av uten at det setter merker.
Knitshell er tre lags vind- og vannavstøtende ytterjakker
KnitshellKnitshell er ytterjakker og kåper som både er vannavstøtende og vindtette. De er laget i et tre lags system med vannavstøtende norsk ull, laminert med en vindtett membran og med myk flanell på innsiden. En nyvinning som Dale har brukt tre år på å utvikle og teste.
For lite kjent i Norge
- Tydeligvis noe helt annet enn hva mange nordmenn fortsatt forbinder med Dale?
- Ja. Mange i Norge oppfatter fortsatt Dale som veldig tradisjonell. De nye kvalitetene og modellene er dårligere kjent i Norge enn mange steder i utlandet. Dale er high fashion ute, men dessverre har ikke hjemmemarkedet vårt oppdaget den mer moderne delen av kolleksjonen. Dette har vi tatt tak i og er i gang med å endre. Vi tenker nytt og mer markedsrettet. Samtidig har vi investert i maskiner og utstyr som gjør oss i stand til å fortsette å utvikle nye kvaliteter og modeller. Vi slipper til designere som utvikler Dale og gjør kolleksjonene mer moderne og fashionrettede. Derfor vil vi også rette distribusjonen mer inn mot sportsmote og fashion og ikke bare bli betraktet som en produsent av tradisjonelle plagg og turistvarer.
Løftet av ski-VM
- Hvordan øke i Norge?
- Fordi Dale har de offisielle VM-genserne, fikk vi et kjempeløft under VM på ski i Oslo. Det var meget god markedsføring for oss. Nå har vi gitt oss selv et nytt løft med vår nye konseptbutikk på Karl Johan. Dette skal bidra til at vi når våre mål om å øke salget i Norge.
Selvsagt vil vi fortsatt ha produkter som tradisjonelt blir forbundet med Dale, og salget til turister vil fortsatt være svært viktig. Men vi er også blitt attraktive for den moderne, motebevisste forbruker. Vi har en stor og bred kolleksjon, med fantastisk passform både for dame, herre og barn, med farger, mønstre og tilbehør som matcher hverandre. Les mer om Dale og Hilde Midthjell i Tekstilforum nr. 5!