Lange Gaselle-hopp i Rosenvinge
– Stadig flere skjønner at hvis de har krydder i form av spennende tilbehør i butikken sin, vil de få godt mersalg hver dag. Det er en viktig grunn til at vi i Rosenvinge har hatt en fantastisk utvikling de siste årene.
Kristin Kjeldaas Salte i Rosenvinge har all grunn til å glede seg over en formidabel vekst. Både i 2010 og 2011 ble Rosenvinge kåret til Gasellebedrift av Dagens Næringsliv, og like før årsskiftet fikk Salte beskjed om at hun kan motta Gaselle-diplom for 2012 også.
Ett av kriteriene for å bli kåret som Gasellebedrift er en dobling av omsetningen de siste fire årene. For Rosenvinge har vekstkurven vært bratt: Ti millioner i omsetning i 2009, 14 i 2010, og 18 i 2011, med et driftsresultat på nær ti prosent. I 2012 vil omsetningen ligge rundt 25 millioner, men driftsresultatet vil være noe lavere.
Sterk vekst
– I løpet av de to siste årene vokst ganske voldsomt, og har økt kostnadene betraktelig. Vi har flyttet inn i nye, romslige kontor- og lagerlokaler på Langhus. Vi har økt bemanningen, slik at vi nå har seks selgere i Norge og to i Sverige. Vi har økt lagerkapasiteten og har to fast ansatte lagermedarbeidere som sørger for en sikker og rask levering og supplering, og vi har pusset opp showrommet på Norsk Moteforum.
Helt nødvendige grep for å utvikle oss videre, men det reduserer naturlig nok resultatene på kort sikt, sier hun.
Utvider sortimentet
Rosenvinge har en lang og tradisjonsrik historie og hadde tidligere egne lue- og hattefabrikk. I dag er det egne kolleksjoner med skjerf, smykker, vesker og annet tilbehør som gjelder. Alt er egen design, med produksjon i India, Kina, Frankrike og Italia.
– Vi utvider stadig sortimentet og bygd opp et omfattende lager for å kunne levere på kort varsel året rundt. Når vi jobber med accessoirer, må vi være tett på trender og snu oss raskt for å gi kundene våre best mulige forutsetninger for å komme med nyheter og skape fornyelse i butikkene sine.
Et omfattende lager gjør at Rosenvinge kan lever på kort varsel.
Webshop
Her er vår nye webshop for engroskunder viktig. De kan bestille raskt og enkelt på nettet og få varene levert umiddelbart. – Vi jobber mye med å legge ut nyheter og bilder på Facebook for å informere kundene, og har en link til webshopen, noe som fungerer bra. Facebook er en glimrende markedsføringskanal, sier Kjeldaas Salte.
Satser i Sverige
Rosenvinge har en bred og stor kundeportefølje og leverer både til kjeder og frittstående butikker over hele Norge.
– Vi har så god dekning i Norge at vi nå prioriterer å utvikle samarbeidet med eksisterende kunder framfor å jakte på nye. Sverige, derimot, er et nytt satsningsområde. Det er ansatt to selgere, som har fått en god start. Vi er fornøyd med det første driftsåret og skal øke trykket i 2013.
– Vi har satset tøft, men mener det er nødvendig for å henge med. Vi jobber mye, men har det fryktelig morsomt sammen med masse flotte, spennende kunder, slår Kjeldaas Salte fast