grete-og-sunniva-lite

Ett skritt videre for Søs Jensen

Seks år med hard jobbing er i ferd med å gi gode resultater for Grete Marchmann-Jensen i Søs Jensen. Hennes regntøykolleksjoner blir stadig mer populære. Nå utvider hun og tar et skritt videre.

Publisert

Tekniske materialer av høy kvalitet og god passform er viktige stikkord for den nye kolleksjonen, sier Grete Marchmann-Jensen (t.v.) som her bruker designassistent Sunniva Valland som modell.

Søs Jensens regntøydesign er nær sagt selvfølgelig i Bergen. Norges mest regnfulle by har fire regntøyprodusenter: Søs Jensen, Blæst, Norwegian Rain og Norman Coats. Sikkert mest tilfeldigheter, men det er ingen tvil om at her finnes det masse erfaring med regn og regntøy.

Grete Marchmann-Jensen startet firmaet og merket sammen med sin søster for seks år siden, men driver bedriften alene i dag. Hittil har hun gjort det aller meste selv, og samarbeidet med agent Kathrine Ritari om salg. Men nå blir det endringer – og nyansettelser.

To nye medarbeidere

- Hittil har jeg jobbet med salg på Vestlandet selv, mens Kathrine Ritari har vært agent for resten av landet. Nå har vi ansatt Berit Lindahl på salg og Sunniva Valland på design, slik at jeg kan konsentrere meg mer om design og drift uten å måtte ha fingrene i alt som skjer hele tiden. Men jeg klarer sikkert ikke å holde meg helt unna – jeg er altfor mye kontrollfrik til det, fleiper hun.

Kvalitet og komfort

- Å produsere regntøy stiller ekstreme krav til teknisk kvalitet. Jeg har gjort mine feil underveis og lært av dem. Jeg har ingen formell designbakgrunn. I mange sammenhenger ser jeg på det som en fordel – jeg har ikke vett til å se begrensninger og tror at alt er mulig!

- Nå har vi kolleksjoner med svært høy teknisk kvalitet og god komfort og passform, både tradisjonelt regntøy og modeller i teknisk materiale. Jeg har jobbet med utvikling og design i det stille, uten å tenke så mye på PR og medieomtale. Det viktigste for meg har vært å komme opp på et nivå hvor produktene holder høy standard både når det gjelder design og kvalitet og utvikle et lønnsomt selskap.

Det har hun klart. I 2011 hadde Søs Jensen en omsetning på 10 millioner, med et resultat på 2,5 millioner før skatt. I 2012 økte omsetningen til 12 millioner. – Kostnadene økte også, men vi tjener penger og er klare til å ta et skritt videre, sier hun.

En av de nye modellene fra Søs Jensen.

Mer tekniske materialer

Skrittet videre er presentere flere eksklusive modeller i tekniske materialer. – Det skal aldri være tvil om at produktene fra Søs Jensen er hundre prosent regntøy, og vi skal selvsagt fortsatt utvikle de tradisjonelle regntøymodellene. Men vi vil få flere litt mer eksklusive modeller med fôr, pels og skinndetaljer som ser ut som vanlige ytterjakker, men som fortsatt holde regnet og kulda ute, sier hun.

- Med flere ansatte får vi utviklet organisasjonen videre, også når det gjelder lager og logistikk. Det er svært viktig å fortsette å forbedre oss på levering og supplering. Vi bestiller 20 prosent ekstra av de mest solgte modellene, slik at kundene har muligheter til å supplere gjennom hele året.

Hittil har mesteparten av engrossalget vært konsentrert om Norge, men er innstilt på å selge mer i Skandinavia. I tillegg produserer hun for en kjede med avdelinger i England og Tyskland.

Årets kolleksjon inneholder 14 ulike modeller, med en lang rekke farger.

Powered by Labrador CMS