Stetind_Holmenkollen_Weathe.jpg

Fortsatt bedring i Dale

Dale of Norway fortsetter den positive resultatutviklingen, og konsernet oppnådde i 2011 et driftsresultat på 11,0 millioner kroner. Dette er en forbedring på 4 millioner i forhold til året før.

Publisert

Dale of Norway omsatte i 2011 for 91,4 millioner kroner (konsern). Salget fordeler seg med 43 prosent i Norge, 27 prosent i USA/Canada og 3 prosent til andre europeiske land.

Økt salg i Norge

I 2011 økte salget i Norge, og USA hadde en stabil utvikling. Salget i Europa gikk noe ned, blant annet fordi selskapet valgte å avslutte enkelte agentavtaler for å etablere nye, samt sen start på vintersesongen i skiområdene i Mellom-Europa. Totalomsetningen endte derfor på omtrent samme nivå som året før.

Driftsresultatet økte imidlertid betydelig, fra 6,9 til 10,9 millioner. Hovedårsaken er økt effektivitet i strikkeriet, bedre marginer, bedre rutiner og generell kostnadskontroll.

Suksess med modernisering

Dale of Norway eies i dag av Hilde Midthjell (80 prosent siden desember 2009) og Ole Bjørn Gjerde og Tor Andersen med ti prosent hver.

Knitshell er tre lags vind- og vannavstøtende ytterjakker

I 2010 fikk selskapet en vesentlig omsetningsøkning og positivt resultat på første gang på 8 år. Dette skyldtes i hovedsak følgende faktorer:

Dale har de siste årene utviklet en rekke nye design og kvaliteter. Selskapet har hatt stor suksess med sine nyheter i lettere, mykere, kløfri ull, samt sine praktiske «Weatherproof» gensere/ytterjakker i vannavstøtende ull med vindtett membran. Dale of Norway har dessuten modernisert sitt designspråk vesentlig.

Etableringen av egen konseptbutikk i Oslo og nettbutikken dale.no har også bidratt til den positive utviklingen.

Ny butikk i Stavanger

Hovedeier og styreleder Hilde Midthjell er fornøyd med utviklingen, og forteller at i 2012 vil mye av overskuddet investeres i oppgradering av maskinpark, datautstyr samt i kolleksjonsutviklingen.

Nå åpner Dale of Norway sin andre konseptbutikk, midt i sentrum av Stavanger.Hovedeier og styreleder Hilde Midthjell forteller at etableringen av konseptbutikkene er et strategisk valg for å gjøre nordmenn mer bevisst på det moderne mangfoldet Dale of Norway har å tilby markedet innenfor norskprodusert kvalitetsstrikk - både til sport, jobb, pent og fritid.

«Skigut» med på laget

Etter påske startet Øyvind Lauritzen som ny adm. dir. for Dale of Norway. Han har lang erfaring fra tekstilbransjen innen sport og mote, blant annet som hovedeier og daglig leder av «Skigutane» på Voss og sentral i oppbyggingen av sterke merkevarer som Kari Traa og Bula.

Øyvind Lauritzen sammen med hovedeier i Dale of Norway, Hilde Midthjell.

KONTAKT

P.b. 130, N-2261 Kirkenær
469 41 000 redaksjonen@tekstilforum.no

Redaktør:
Georg Mathisen
90 93 28 97