mariusugly_bredde2.jpg

Nye Marius fikk Merket for god design

Ved å revitalisere Unn Søilands velkjente Marius-mønster fra 1953 har Ugly Children’s Clothing fornorsket barnemoten. Nå har produsenten mottatt det ettertraktede Merket for god design.

Publisert

Ugly Children’s Clothing og Handverk fikk Merket for god design for stikkekolleksjonen Marius by Ugly. Foto: Pål Laukli

– Dette er de mest nytenkende og modige bedriftene og designerne vi har i Norge akkurat nå, sier Marte Grevsgard i Norsk Designråd, som er prosjektleder for Merket for god design.

Lager klær som skal gå i arv

Ugly Children’s Clothing mottok utmerkelsen i dag, under Designdagen som arrangeres i Oslo. Dette er et årlig arrangement i regi av Norsk Designråd der næringsliv og designere prises for vellykket nytenking og innovasjon.

– Det er en stor ære å få Merket for god design. Ugly forsøker å lage kvalitetsprodukter som ikke skal kastes, men gå i arv. Da er god design er helt avgjørende, sier Aleksander Herresthal i Ugly Children’s Clothing.

Begynte som turistprodukt

Det tradisjonelle Marius-mønsteret har en udiskutabel plass i den norske folkesjelen. Siden 1953 er det blitt strikket anslagsvis fem millioner gensere med det velkjente mønsteret til Unn Søiland, og mange av disse ligger fremdeles i skuffer og skap i de tusen hjem.

Likevel lå varemerket Marius i dvale, inntil det driftige selskapet Ugly Children’s Clothing tok grep.

– Ideen med å bruke mønstret kom da vi forsøkte å finne et godt gaveprodukt til turistmarkedet. Det startet med en babybody med Marius-mønster som André Jåtog og jeg utviklet med designer Eivind Platou i byrået Handverk. Vi syntes det var et nyskapende og morsomt produkt, og plagget gjorde suksess både hos turister og nordmenn, forklarer Aleksander Herresthal.

Marius på flere kontinenter

Ugly fikk tillatelse til å bruke mønsteret av rettighetshaver Vigdis Yran Dale, datteren til Søiland, og videreutviklet konseptet til en helhetlig, maskinstrikket barnekolleksjon.

Lanseringen ble det definitive gjennombruddet for Ugly Children’s Clothing, som de to siste årene har opplevd en årlig omsetningsvekst på 40 prosent. Kolleksjonen har også fått mye oppmerksomhet internasjonalt, og er på vei inn på markeder i Europa, USA og Japan.

(Pressenytt)

Dette er Merket for god design: * Utmerkelsen er en anerkjennelse av vellykket bruk av design for å skape innovative produkter og løsninger, og er et kvalitetsstempel til bruk i bedriftens markedsføring. * Alle typer masseproduserte produkter, tjenester og løsninger utviklet med en designer, til enten konsument- eller bedriftsmarkedet, og fra alle typer bransjer, kan søke. Dette inkluderer alle typer produkter, emballasje, visuelle profiler, nettsider, applikasjoner, samt møbler, tekstiler, mote og konfeksjon..* De innsendte bidragene blir evaluert av en objektiv jury bestående av fagpersoner fra nordisk næringsliv og fra designbransjen. Juryeringsprosessen er strengt konfidensiell.* Bedrifter og designere som ikke når opp til en utmerkelse, får en detaljert tilbakemelding fra juryen, i form av et konsultasjonsmøte. (norskdesign.no)

KONTAKT

P.b. 130, N-2261 Kirkenær
469 41 000 redaksjonen@tekstilforum.no

Redaktør:
Georg Mathisen
90 93 28 97