norwegian-rain-1-Foto-by-Ma.png

Regntøy ble god design og god butikk

Regntøy som ikke ser ut som regntøy har gitt Norwegian Rain en unik nisje både i Norge og utlandet. Nå er den lille gründerbedriften nominert til Hedersprisen for god design for sin regnfrakk for urbane menn.

Publisert

Alexander Helle og T Michael står bak Norwegian Rain. Foto: Margrete Birkeland.

Sammen med NSB, Statoil og inPed er Norwegian Rain nominert til Hedersprisen for god design 2012. Hedersprisen løfter fram landets enere innen design, og deles ut 18. april av Norsk Designråd under årets største markering av design og innovasjon, Designdagen.

– Disse bedriftene viser hvor bredt det jobbes med design og innovasjon i Norge i 2012. Uansett om du leder en liten bedrift eller et konsern med tusenvis av ansatte, er design helt sentralt når fremtidens norske næringssuksesser skal skapes, sier næringsminister Trond Giske.

– Norwegian Rain kombinerer miljøhensyn og høyteknologi med tradisjonelle materialer og klassisk skreddersnitt. De har laget en nisje innen regnklær som slår an langt utenfor Norges grenser, sier Marte Grevsgard, prosjektleder i Norsk Designråd.

Regntøyet fra Bergen er nominert til hedersprisen for god design. Foto: Bent René Synnevåg.

Travel gründer, skjult regntøy

Det er travle dager for designerd uoen T-Michael og Alexander Helle i Norwegian Rain. I forrige måned mottok bedriften deres Nåløyeprisen. Når vi snakker med dem er de på promotur i New York, samtidig som deres urbane regnfrakker rives ned fra hyllene både i butikker her hjemme og så langt unna som Japan.

– Vi ønsket å utvikle regntøy som verken ser ut som eller føles som regntøy. Frakken er vanntett, men dette er en skjult funksjon. Den fremstår som en hvilken som helst smart herrefrakk eller -jakke, forteller Helle.

Dugnadsgjengen bak Norwegian Rain består av dyktige folk fra flere fagmiljøer i Bergen; foruten Helle og T-Michael kommer det viktige bidrag fra designstudioet Grandpeople, motefotograf Bent Rene Synnevåg og rådgiver Fredrik A. Takle.

Regnlaboratoriumet Bergen

Æren for ideen med regntøy til urbane menn gir Alexander Helle til sin hjemby. – Jeg er født og oppvokst i Europas mest regnfulle by. Regn er noe bergensere må forholde seg til hele tiden. Regner det ikke i dag, så regner det i morgen. Dersom du ikke har utetøy som fungerer blir det rett og slett ukomfortabelt, sier han.

Selvsagt finnes det allerede et bredt tilbud på regntøyfronten, med alt fra den klassiske oljehyren til vanntette sportsplagg og allværsjakker. Imidlertid er ingen av disse plaggene særlig tilpasset moderne byliv. Herrefrakken til Norwegian Rain kombinerer klassisk skreddersøm med japansk snitt, samtidig som den anvender teknologi fra offshorebransjen slik at brukeren kan være tørr, bekvem og samtidig ulastelig antrukket.

Bankdirektører og hiphopere

– Vi treffer alle typer mennesker med denne frakken. Den glir naturlig inn i bekledningen til både bankdirektører og hiphopere, påpeker Helle.

Salget har gått svært b ra helt fra dag én, og regnfrakken selges nå i butikker i større norske byer. Hele 60 prosent av salget er likevel eksport. Frakken er inne i mote- og designbutikker i 12 land, og Japan er det klart største markedet.

– Japanere er veldig åpne for nye ting, samtidig som de nok er tryggere på egne preferanser enn det vi er her i Europa. Dessuten liker de jo som kjent tekniske ting, og til sist er klimaet deres ganske fuktig – som her til lands, sier Helle.

Klar for neste steg

I august lanserer Norwegian Rain også en damevariant av regnfrakken. Gründeren forteller at Norwegian Rain er moden til å ta det neste steget internasjonalt. – Det er store aktører som snuser på oss i Nord-Amerika, så nå skulle vi gjerne hatt litt større finansielle muskler. Investorjakten er i gang, sier Helle.

(Pressenytt)

KONTAKT

P.b. 130, N-2261 Kirkenær
469 41 000 redaksjonen@tekstilforum.no

Redaktør:
Georg Mathisen
90 93 28 97