Beltet er antrekkets midtpunkt!
- Beltet er ikke accessoir, det er et signaturplagg, og antrekkets midtpunkt, bokstavelig talt!
Utsagnet er breddfullt av entusiasme , noe som drevet Tor Bredal siden han startet Bredal Belts i 2009. – Rik blir jeg aldri, men belter er min store interesse, slår han fast.
Han mener selv at Bredal Belts hittil har vært «motebransjens best bevarte hemmelighet», som han selv formulerer det. Men nå skal det bli forandring. Merket skal bygges opp videre og bli mer synlig. Blant annet med å være mer synlig hos utvalgte partnere, med nettbutikk og snart med Skandinavias første spesialbutikk for belter, på Lysaker Torg.
Fra profilering til belter
Og nettopp profilering og merkevarebygging er Bredals spesialitet og hjemmebane. Han er siviløkonom, og startet i 1999 profileringsbedriften Bredal & Partnere med oppdrag for en lang rekke kjente selskaper. I 2007 var bedriften Gaselle-bedrift. Men etter finanskrisen i 2008 avtok aktivitetene fordi kundene skar ned på alle former for profilering. Bredal brukte en del av overskuddet i de gode årene til å investere i belteproduksjonen. Som nå er levebrød, og som sagt, en lidenskap. Kombinert med langsiktig, hardt arbeid og nøkternhet. – Det tar gjerne ti år å bygge en merkevare, og nå er vi klare til å utvikle oss videre og bli mer synlige, sier han.
Eksotisk high end
Bredal Belts er high end mote, med eksklusive materialer og håndverk av ypperste klasse: Skinn fra alligatorer, krokodiller og slanger, struts og stingray (rokke). Med håndlagede messingspenner, i utgangspunktet, men om du vil ha en spesialdesignet sølvspenne med innsatte edelstener, er det ikke noe problem.
Et eksempel: Bredal har et utsalgssted i Dubai, hvor en indisk forretningsmann bestilte ni av de mest eksklusive beltene, med en spesialdesignet sølvspenne med gull og edelstener. Bredal trodde først at den samme spennen skulle brukes til alle beltene, men nei: En spenne til hvert belte. Totalpris: 650.000 kroner!
Signaturplagg og arvegods
Prisene for de mest solgte produktene ligger fra 1.500 til 15.000 kroner. De mest eksklusive beltene koster rundt 25.000 kroner. – Prisene skremmer ikke i det segmentet vi retter oss mot. Vi menn har egentlig lite å pynte oss med, og stadig flere får øynene opp for kvalitetsbelter. De er tidløse. Hvis du først har kjøpt et kvalitetsbelte, har du et signaturplagg for resten av livet, og det blir gjerne arvegods.
Rester fra belteproduksjonen utnyttes til å produsere mindre produkter, som visittkortholdere og klokkereimer.
Gode kontakter og partnere
Interessen for westernbelter og –spenner har vært der lenge. Men tok av for alvor etter en tur til USA i 2002, hvor han kom i nærmere kontakt med håndverket og flere av de beste produsentene. Bredal fikk først agenturet på det tradisjonsrike beltemerket Crescent, hvor han fikk en grundig opplæring. Senere fikk han mange gode kontakter blant de beste skinn- og belteprodusentene og sølv- og gullsmeder, og etablerte sitt eget merke.
Bevare gamle håndverk
Lidenskapen slår ut i full blomst når han begynner å fortelle: om utvelgelse av de beste skinnene, om bearbeiding, om «onepiece», hvor beltet er laget av ett skinnstykke, om de mange detaljer og arbeidsoperasjoner et belte består av, om hvor viktig det er å bidra til at de gamle håndverkene ikke går i glemmeboken, om minst to turer årlig til USA for å følge opp produksjonen og dyrke kontakter. Og ikke minst om sin egen jakt på råvarer: Bredal er pasjonert jeger og har 15 alligatorer på samvittigheten.
Han presiserer: All jakt og innkjøp av våre råvarer skjer med alle nødvendige tillatelser og sertifikater. Skinn fra utrydningstruede arter, som ferksvannskrokodille, kommer fra oppdrettsfarmer.
Må fortelle historien bak
Han er opptatt av historien bak produktene:
- Jo dyrere produkter du selger, desto viktigere er det å ha en story bak, en historie og identitet. De som ikke har en story, vil få problemer. Dermed er det viktig for meg å bygge opp en distribusjon hvor jeg kan stole på at historien bak blir fortalt, at de som selger mine produkter, virkelig vet hva de snakker om og kan formidle det til kundene på en riktig måte. Derfor må jeg ha et fåtall gode partnere og i stor grad formidle historien selv. Men jeg må selvsagt ha visningspunkter. Derfor blir det stadig viktigere å ha en god nettbutikk, kombinert med fysiske visningspunkter. Jeg har designet et eget visningsskap, som i dag blant annet står i hotell Bristol i Oslo, og som skal plasseres ut på andre sentrale steder. Og i løpet av vinteren åpner jeg Skandinavias første beltestore på Lysaker Torg, slik at kundene får historien og informasjonen direkte fra kilden.
Kontakten med forhandleren i Dubai har vært en god start. Nå har jeg kontakt med partnere i London og Moskva, og kommer inn i to butikker i Stockholm på nyåret.
BAD by Bredal
Han kommer også med et helt nytt produkt, i en litt lavere prisklasse, spesielt beregnet for motebransjen. BAD by Bredal er belter av watersnake, i 8-10 fashionfarger til en utsalgspris på rundt 2000 kroner. - Vi skal følge trendfargene og kan levere nye versjoner på tre uker. Her legger jeg opp til en bredere distribusjon, til et større antall butikker, med en kvalitet i forhold til pris og med farger andre ikke vil matche, sier han.