Mange fordeler med digitale skjermer
Superdry har tatt i bruk digitale skjermer i sin flaggskipbutikk i Bogstadveien, både innvendig og i fasadevinduet. Kjeden planlegger å rulle ut skjermer til øvrige butikker.
Av Nils Vanebo
– Vi eksponerer tilbudene våre på skjerm i fasadevinduet og inne i butikken bak kassapunktene istedenfor å bruke plakater. Kostnadsmessig er det en stor fordel. Vi slipper å printe ut masse plakater. Én printjobb er billig, men over tid blir det en betydelig kostnad når vi har mange butikker. LED-skjermen er derimot en engangskostnad, sier Miriam Top Steiness, daglig leder i Superdry.
Skjermene er levert av Prodok, som også leverer publiseringsverktøyet som brukes for å styre innholdet på skjermene.
Ruller ut
Superdry er såpass fornøyd at de har bestemt seg for å rulle ut skjermløsningen til flere butikker.
– Butikkene i Sandvika, Strømmen og Lagunen i Bergen har alle fått en stor skjerm bak kassa som synes godt også fra inngangen, så nå slipper vi å ha plakater inne i butikken. Eksponeringen blir også estetisk mye bedre. Kundene ser plaggene og ikke plakatene, understreker Steiness.
– Superdry er en internasjonal kjede. Hvordan er situasjonen i andre land?
– Også utenfor Norge øker interessen for digitale skjermer. Utenlands er de nok fremdeles mer opptatt av tekstinnhold enn i Norge pr. i dag. Vi nordmenn er blitt vant til å bruke skjermer i mange funksjoner og bruker mye teknologi i hverdagen.
Speilskjerm
I flaggskipbutikken i Bogstadveien har Superdry også en speilskjerm.
– Med speilskjerm kan kunden se hvordan han tar seg ut med nye plagg mens han har klær på. Man kan se på andre plagg, hvordan de matcher de plaggene du hadde på deg i prøverommet. Ved hjelp at speilskjermen kan vi tilby produkter som er relatert til plaggene som kunden allerede prøver. Foreløpig er ikke teknologien tatt i bruk, men det vil skje i neste omgang, sier Steiness.
Speilskjermen brukes nå til å vise reklame og tilbudene i butikken, men i neste omgang skal den også brukes til å vise kundene hvordan de tar seg ut med nye plagg mens de har klær på. Man kan også se hvordan plaggene matcher andre plagg.
Enn så lenge brukes skjermen til å vise reklame og tilbud i butikken.
Økt oppmerksomhet
– Gir skjermene ønsket økt oppmerksomhet?
– Absolutt, spesielt i flaggskipbutikken i Bogstadveien. Når det begynner å bli mørkt, lyser LED-skjermen i vinduet opp hele gata, sier Steiness.
Hun forteller at det tidligere ble så sterk refleks i utstillingsvinduet at folk som passerte knapt så noe av det som var innenfor. Med LED-skjermen ble problemet løst. Den er så lys at den bryter gjennom refleksen og "lyser opp hele gata".