Presenterer seg i Paris
I anledning moteuken i Paris har Den norske ambassaden i Paris, Innovasjon Norge og Norwegian Fashion Hub gått sammen med showrommet Boon om å profilere fire norske, prisbelønte designere.
Tekst og foto: Elin Katrine Saunes
De fire som får aneldning til å presentere seg i en av verdens viktigste motebyer er Michael Olestad, Admir Batlak, HAIKW og Anne Karine Thorbjørnsen.
For å lykkes som designer i dette segmentet er det viktig å se utover Norges grenser og nå en internasjonal kundegruppe. Et av de mest etablerte vinduene for å nå dette markedet er Paris Fashion Week. En utfordrende, men viktig innsalgs- og profileringsarena for motedesignere med internasjonale ambisjoner. For å løfte frem og støtte fire norske designere med et internasjonalt potensiale har ambassaden, Innovasjon Norge og moteklyngen NFH gjennomført et prosjekt med Boon, der de fire henger side om side med internasjonalt anerkjente designere i showrommet.
- Vi valgte fire designere vi mener har en helt unik designfilosofi. Fire som skiller seg ut, og hever seg opp på et helt eget nivå der de fortsetter å utvikle sitt eget språk. Et språk som forstås internasjonalt, men som de fleste nordmenn ennå ikke har lært. Norge er et rikt land, og bør dyrke sine egne moteskapere – dette prøver vi nå å gjøre noe med i samarbeid med Norwegian Fashion Hub og Den norske ambassaden i Paris. Denne sesongen ser vi på som innledningen til et samarbeid over tid som vi håper kan bidra til å dyrke frem norske designere til internasjonal anerkjennelse, sier Kristofer Kongshaug.
Ambassaden inviterer
For å feire de fire designernes fremstøt i Paris åpnet ambassadør Rolf Einar Fife dørene til den vakre norske residensen, med beliggenhet i et av byens viktigste motestrøk, for inviterte bransjeaktører. Å få oppleve mer av hva det kreative Norge har å by på gjennom møte med flere sterke designere, kombinert med norsk mat, musikk og livsstil, rammer inn hele opplevelsen.
Residensen en god møteplass
- For å lykkes i Frankrike må man få tilgang til profesjonelle arenaer som opererer der aktørene man ønsker å nå ut til befinner seg. Derfor er det avgjørende for de norske moteskaperne å bli invitert inn til et showrom som Boon, som ikke bare er et visningssted, men hvor designerne også får støtte i å nå ut til potensielle innkjøpere og presse. Residensen gir anledning til ytterligere nettverksbygging, bidrar til å gi gjestene mulighet til å forstå norsk mote i en bredere kulturell kontekst, og gjerne også inspirere dem til å utforske Norge ytterligere. Vi vil bidra til å skape en møteplass som kan gi ringvirkninger utover den enkelte satsing. Her er residensen et verdifullt verktøy, sier ambassadør Rolf Einar Fife.
Nettverk og tilstedeværelse
Global markedsutvikling og posisjonering av norsk mote er ett av strategiområdene til Norwegian Fashion Hub. Formålet er å styrke norsk motes posisjon og konkurranseevne i det internasjonale markedet ved å bygge nettverk, synliggjøre markedsmuligheter og koblinger på definerte internasjonale arenaer. I dette arbeidet er samarbeid med Utenriksdepartementet og Innovasjon Norges utekontor samt lokal forankring avgjørende for å lykkes.
- I motebransjen er nettverk og tilstedeværelse avgjørende for vekst internasjonalt. Derfor er disse arenaene utrolig viktig for eksport av norsk mote og utvikling av næringen sier Linda Refvik, Klyngeleder i Norwegian Fashion Hub