Nordisk fremstøt i New York
Under overskriften Powered by arrangerte Nordic Fashion Association et fremstøt mot det amerikanske markedet med fokus på bærekraftige løsninger sett med nordiske øyne.
Bransjen, media og akademia ble invitert til dialog, og målet for mini-konferansen og møtene var å åpne opp dialogen og utforske nye samarbeidsmuligheter̅.
- Det er inspirerende å komme sammen og få en respons på det arbeidet vi gjør med våre bærekraftige tilnærminger, sier Gisle Mardal, formann i NFA. - Vi ser behovet for å bygge kulturell forståelse og for å skape et godt forretningsgrunnlag for bedriftene. Vi har en historiefortelling som er unik og som treffer fordi det oppleves som noe nytt, uten at det handler om en forbigående trend, men derimot om en stor interesse for skandinavisk design og kultur, i tillegg til vår samfunnsmodell og vår åpenhet.
Delegasjonen med representanter fra Norge, Sverige, Danmark og Island fikk presentere sitt ståsted under overskrifter som Powered by nature og Powered by heritage. Fra Norge var det Livid Jeans som inntok podiet og fortalte om sin reise med skreddersydde jeans og produksjon i Trondheim.
- I begynnelsen tok det 13 timer å lage ett par, noe vi skjønte ikke ville bli bærekraftig rent prismessig, fortalte Kristoffer Dagslott, som viste fram både den aller første buksen som gründeren hadde laget og den aller første som ble solgt. Siden selve ideen var å starte en dialog mellom Norden og USA, ble det også tid til diskusjon med amerikanerne som var i salen. Det ble fort klart at de fremmøtte hadde stor respekt for den nordiske modellen og syntes vi hadde kommet langt.
De påfølgende dagene etterpå ble brukt til møter med aktører og potensielle samarbeidspartnere. Blant annet gikk turen til Parsons og Brooklyn Fashion + Design Accelerator, hvor skandinavene fikk høre om det siste som skjer for å fremme bærekraft og styre motebransjen i en sårt trengt ny retning. Erfaringen ble utvekslet med ledende stemmer som Timo Rissanen, Otto von Busch, Laura Sansone fra The Textile Lab, Debera Johnson og Tara St. James fra Studio New York. Besøket på Pratts nyetablerte produksjons-fasiliteter som tar utgangspunkt i lokal og bærekraftig småskala produksjon, ble spesielt inspirerende.
- Dette har vært en utrolig givende tur som åpner opp for helt nye muligheter, sier Mardal og får følge av Elin Saunes som er prosjektleder for Norwegian Fashion Hub og som i tillegg arbeider med en digital løsning for nordisk produksjonskapasitet. - Her i New York ser vi jo ikke en stor norsk representasjon på mote og tekstilområdet, annet enn Else Poulssons billedvev i sikkerhetsrådsalen i FN bygget som snart skal feires her, sier Kristian Jul Røsjø, ved det norske konsulatet. Og som endelig får med seg hva veven er basert på, nemlig norsk spælsau ull. Siden både Sansone og St. James jobber med lokal ull, blir diskusjonene enda mer fruktbare om et samarbeid fremover; særlig siden de har adoptert det kaliforniske Fibershed konseptet som satser på karbon-positiv ull.
- Men selv om det Ikke i så stor grad er norske mote- eller sportsmerker her, så er jo svenskene godt representert og synlige. Det var også inspirerende å se Fjällrävens flaggskipbutikk, tenk om det hadde vært HellyHansen, smiler Mardal, og legger til: - For å styrke historien vår så handler det om å møte de rette aktørene og det er en stor jobb. Det arbeidet er så vidt begynt. Vi merker at vi tenker rett og får bekreftelse på at vi treffer med de planene vi har lagt fremover.
Turen var i hovedsak finansiert av Nordisk Ministerråd, med bidrag fra den amerikanske ambassaden i Oslo.
Foto: Ilya Savenok og Tone Skårdal Tobiasson