Hvem er de norske tilbudsjegerne?

64 prosent av norske forbrukere går som regel etter den laveste prisen når de handler, mens over en tredjedel alltid ser etter spesialtilbud. Men hva karakteriserer de nordmenn som alltid er på utkikk etter et godt tilbud?

Publisert

YouGov har undersøkt de norske tilbudsjegernes demografi, holdninger og medievaner for å kartlegge dem som alltid er på utkikk etter gode tilbud.

Når man ser på de norske tilbudsjegernes demografi, viser det seg at det er størst representasjon blant folk som bor på Vestlandet. Dessuten er over en fjerdedel (27 %) av tilbudsjegerne single uten hjemmeboende barn.

Tilbudsjegerne liker generelt sett å være strukturerte når det gjelder ukentlige innkjøp. Mens 28 % planlegger innkjøpene sine, holder 57 % seg som regel til et stramt budsjett når de handler, akkurat som 56 % alltid sjekker produktanmeldelser før de kjøper noe.

Sammenlignet med den generelle befolkningen er tilbudsjegerne mer oppmerksomme på direktereklame, dvs. reklame i postkassen, og ser de et merke på tilbud, er de tilbøyelige til å slå til, selv om de har et annet favorittmerke.

Mange av tilbudsjegerne er dessuten medlem av lojalitetsprogrammer, der man ofte kan få prisfordeler som medlem. Her er tilbudsjegernes topp-3: Rema 1000s Æ-app (59 %), IKEA Family (54 %) og H&M Club (39 %). (Pressemelding)