De neste årene vil taleassistenter gjøre deg i stand til å kommunisere og bestilel varer på en enklere måte enn før. Illfoto: Yay Images

Taleassistentene kommer!

Taleassistenter forventes å revolusjonere handelen og bli en dominerende form for forbrukerinteraksjon de neste tre årene.

Publisert

Capgemini’s Digital Transformation Institute har publisert en ny rapport - «Conversational Commerce: Why Consumers Are Embracing Voice Assistants in Their Lives».

Rapporten handler om hvordan forbrukerne oppfatter og benytter taleassistenter og mulighetene dette skaper for bedrifter til å komme i dialog med kundene sine. Rapporten, som har kartlagt mer enn 5000 forbrukere i USA, Storbritannia, Frankrike og Tyskland, slår fast at taleassistenter vil bli en dominerende form for forbrukerinteraksjon i løpet av de neste tre årene.

Joakim Anker-Slettholt. Foto: Capgemini

Joakim Anker-Slettholt, ansvarlig Consumer Products & Retail, Capgemini Consulting kommenterer rapporten slik:

- Taleassistenter vil fullstendig revolusjonere hvordan merkevarer og forbrukere samhandler med hverandre. Det som gjør taleassistenter så spennende er at de er en naturlig del av hverdagen vår, og tilbyr en enkelhet og mange muligheter for samhandling som forbrukerne aldri før har opplevd. Varemerker som er i stand til å kapitalisere på den store interessen rundt taleassistenter, vil ikke bare bygge tettere relasjoner med kundene sine, men også skape betydelige vekstmuligheter for seg selv.

Vil revolusjonere netthandelen

Forbrukerne er i ferd med å utvikle en sterk preferanse for samhandling med selskaper via taleassistenter. Undersøkelsen viser at rundt en fjerdedel (24 prosent) av respondentene foretrekker å bruke taleassistenter fremfor tradisjonell netthandel. Dette tallet forventes å stige til 40% i løpet av de tre neste årene.

For brukerne av taleassistenter går 3 prosent av deres totale forbruksutgifter via taleassistenttjenester. Dette tallet forventes å øke til 18 prosent i løpet av de neste tre årene, noe som reduserer forbruket i fysiske butikker og på tradisjonell netthandel. I dag er streaming av musikk og søk etter informasjon de mest populære bruksområdene for taleassisttenttjenester, men over en tredjedel av respondentene har også brukt dem til å kjøpe produkter som dagligvarer, hjelp til hjemmet og klær. Videre har 28 prosent allerede brukt en taleassistent til å utføre en betaling eller sende penger, og nærmere halvparten av brukerne oppgir dette som et interessant bruksområde.

Forbrukerne fornøyd

Brukere av taleassistenter har svært positive erfaringer, og 71 prosent oppgir å være fornøyd med taleassistenten sin. 52 prosent av brukerne oppgir at spesielt bekvemmelighet, muligheten til å gjøre ting uten å bruke hender (48 prosent) og automatisering av rutinemessige innkjøp (41 prosent) er de største fordelene ved å bruke taleassistenter. Evnen taleassistenten har til å tolke brukeren har også stor påvirkning; 81 prosent av brukerne vil at taleassistenten skal forstå deres diksjon og tonefall.

Rapporten avslører at taleassistenter er mest populære blant de mellom 33 og 45 år, og nesten 1 av 5 av de som bruker taleassistenter har en årlig inntekt på over 100.000 dollar før skatt.

Gir konkrete fordeler

Varemerker som gir gode taleassistentopplevelser, genererer flere kjøp og positiv omtale. Rapporten viser at 37 prosent av taleassistentbrukerne vil dele en positiv opplevelse med venner og familie. Så mange som 28 prosent av de nåværende ikke-brukerne vil vurdere å handle hyppigere med et merke etter en positiv opplevelse. Dette innebærer en potensielt stor økonomisk gevinst, ettersom forbrukerne er villige til å bruke 5 prosent mer på en merkevare etter en god opplevelse med en taleassistent.

Forskningsmetodikk

Capgemini's Digital Transformation Institute kartla over 5000 forbrukere i USA, Storbritannia, Frankrike og Tyskland. Den kvantitative forskningen ble komplettert med virtuelle fokusgruppediskusjoner med forbrukere fra hvert land. Undersøkelsen - samt fokusgruppediskusjonene - hadde en sunn blanding av demografi og brukere / ikke-brukere av taleassistenter. (Pressemelding)

Om Capgemini

Som en global leder innen konsulent- og teknologitjenester og digital transformasjon er Capgemini i forkant av innovasjon gjennom å hjelpe kundene å realisere muligheter innen skytjenester, digitalisering og plattformsløsninger. Med 50 års erfaring og dyp bransjeekspertise gjør Capgemini kundene i stand til å realisere sine ambisjoner innenfor et spekter av tjenester som spenner fra strategi til operasjonalisering. Capgemini er overbevist om at forretningsverdien av teknologi skapes av og gjennom mennesker. Capgemini er et multikulturelt selskap med 200 000 ansatte i over 40 land. I 2017 rapporterte konsernet en omsetning på 12,8 milliarder Euro.

Powered by Labrador CMS