Grei vekst for mote og fritid

Selv om krisene i Europa kaster skygger over norsk økonomi, kan Hovedorganisasjonen Virke kan melde om en god start på året for detaljhandelen. Virke spår en samlet vekst på 5 prosent for 2012. Godt over de to foregående årene som hadde en vekst på rundt tre prosent.

Publisert

Virke karakteriserer dette som en grei vekst. men det representerer ingen kjøpefest. Korrigerer vi for prisveksten og den sterke befolkningsveksten, gir dette en volumvekst, det vil si vekst i antall produkter vi kjøper, på under 3 prosent per innbygger. Når vi også vet at lønnsveksten i år ender på 4-tallet, betyr dette at detaljhandelen vil vokse akkurat nok til å beholde sin relative andel av husholdningenes disponible inntekt, heter det i en melding fra Virke.

Greit for mote og fritid

Sett under ett ser 2012 ut til å bli et greit år sammenlignet med fjoråret for mote- og fritidsbransjene. Sammenlignet med detaljhandelen for øvrig ligger forventingene til omsetningsvekst i år noe bak, men representerer likevel et godt løft sammenlignet med fjoråret.

Virke forventer at den sterkeste veksten kommer innen sportsbransjen med fire prosent, mens klær og sko vil ha en forventet vekst på 3 prosent.

3% vekst i klesbransjen

Prisutviklingen på klær har vært negativ siden 1995. I 2010 så vi en voldsom oppgang i bomullsprisen, og selv om prisene har falt noe, er de langt over nivået før prisoppgangen. Dette ble ikke overført konsumentene i økte klespriser. Med tanke på prisutvikling i våre naboland og endringer i råvareprisene er det naturlig å tenke seg at prisnedgangen på klær nå kan flate ut. Bransjen har hatt en god start på inneværende år og Virke forventer at omsetningsveksten i år vil komme på 3 prosent.

En av driverne er de dyrere segmentene, som nå gjør det bedre enn før årsskiftet. Bransjen er mer optimistisk og vi serat antall nyetableringer øker og antall konkurser går ned sammenlignet med tidligere år.

1.kvartal 2012 var det en nedgang i konkurser på 7 prosent ogen økning i antall nyetableringer på hele 56 prosent sammenlignet med 1. kvartal 2011.

Bra start på året for sko

I kontrast til de senere år, hvor veksten har vært noe svak, har skosalget hatt en veldig positiv utvikling i første del av 2012. Omsetningen av sko er svært vær- og moteavhengig, noe som gir store variasjoner i omsetning.

Forbrukerne velger litt dyrere produkter enn tidligere. Det er de fem største kjedegrupperingene som dominerer volumet, med en markedsandel på over 80 prosent.

En av hovedutfordringene for bransjen er fortsatt sterk konkurranse fra andre salgskanaler, som klær og sport. I dag selges ca to av tre par sko av bransjen.

4 % opp for sportsbransjen

Sportsbransjen har i flere år hatt sterk vekst og forventningene til 2012 representerer en solid oppgang fra 2011. Fra 2005 til 2010 økte sportsbransjen omsetningen med over 50 prosent. Fjoråret var derimot tøft og omsetningen sank med 2 prosent sammenlignet med året før. Spesielt slutten av året dro ned omsetningsutviklingen, mye grunnet mangel på snø. Sykkel og klær er en driver for vekst. Bransjen tar stadig markedsandeler fra sko og tekstil.

KONTAKT

P.b. 130, N-2261 Kirkenær
469 41 000 redaksjonen@tekstilforum.no

Redaktør:
Georg Mathisen
90 93 28 97