HellyHansen hadde stilt ut vaskemaskin og parkdresser på DogA for å illustrere prosjektet ‘»parkdressen».
Moods og Klempe ser på mulighet til at kunden selv kan være med å bestemme hvordan plagget skal se ut, og få det laget opp etter eget ønske. I norsk ull.
Abonnement på boxershorts, med returordning, fra Dressmann.

Trippel skal skåne miljøet

Banebrytende prosjekter har vært et overordnet mål i et unikt samarbeid mellom bedrifter og organisasjoner i hele vår under paraplyen Trippel. Etter å ha utfordret matbransjen, mente Scandinavian Design Group at tekstilnæringen burde ta en ryddesjau. HellyHansen, Varner og Moods of Norway tok utfordringen.

Publisert

Av Tone Skårdal Tobiasson

Det var under konferansen Framtanker i fjor høst at Øystein Hagen presenterte Trippel, sesong 2, og inviterte bransjen til å bli med på å løsne opp i det de kalte tekstilfloken. Det handler selvsagt om den såkalte triple bunnlinjen, hvor profitt, planet og mennesker skal stå like mye i fokus. Da Design og arkitektur senteret (DogA) inviterte til oppstart på vårparten, var HellyHansen, Varner, Moods of Norway, FilippaK, Virke, Høyskolen i Oslo og Akershus, Fretex og Svanen blant aktørene som plukket opp hansken. Sammen med Mads Bruun Høy har Øystein Hagen siden startet opp Æra – et strategisk innovasjonsstudio – og ledet hele Trippel-prosessen for SDG.

Prosess er også stikkordet for samarbeidet, som deltagerne har brukt lange dager på, og resultatene ble presentert på DogA 10. juni. Gjennom å analysere behov hos kundene, fremfor å designe nye produkter basert på prognoser og trender, har det fremkommet flere spennende ideer som firmaene ønsker å prøve ut i fremtiden og som ikke minst skal minske miljøbelastningen i tekstilbransjen.

La parkdressen ligge

Den beste dokumentasjonen på miljøgevinsten kunne HellyHansen skilte med i prosjektet "La parkdressen ligge" basert på et allerede eksisterende prosjekt hvor ski-instruktører får leie utstyr av sportsmerket.

– Ideen med dette prosjektet er at det er barnehagene som eier parkdressene og som sørger for at de til enhver tid er rene, slik at foreldre slipper å måtte kjøre vaskemaskinen hver eneste dag for den ene skitne parkdressen og krysse fingrene for at den er tørr dagen etter, eller kjøpe ny når poden vokser ut av den gamle, forklarte Øyvind Vedvik og viste til beregninger på energi-besparelser tilsvarende et helt kraftverks årsproduksjon og vannforbruk tilsvarende 318 bassenger av olympisk størrelse.

Norsk ull på bestilling

Moods of Norway og Oda Midtlyng Klempe har samarbeidet om et prosjekt som begge svært gjerne vil gå videre med, med arbeidstittel Evlove. Såkalt co-creation og made on demand er kjernen i dette prosjektet, som også håper å bruke norsk ull i produktene. Med nyeste teknologi fra Shima Seiki er ideen at kundene skal kunne designe plagg selv (velge mønster og farger) og disse blir så produsert på det som er en 3D strikkemaskin, slik at kun plagg som er bestilt blir produsert. Kundens input vil også medføre at eierskapet til produktene blir sterkere. - Tilsvarende prosjekter har sett dagens lys i andre deler av verden, forteller Oda Klempe, - men det som er annerledes er at vi vil ha en helt norsk verdikjede og bruke norsk ull.

La boxeren gå

Varner presenterte "La boxeren gå" som er et abonnement på boxere med retur av de slitte, slik at disse kan resirkuleres. Det er Dressmann som skal prøve ut konseptet. – Siden Fretex faktisk gjerne vil ha alle tekstiler, selv utslitte truser, er dette en del av arbeidet med å lære opp forbrukeren til å ikke kaste noen tekstiler i søpla, mener Annabelle Lefebure-Henriksen fra Varner.

Kleshall

I tillegg ble ideen om en ‘kleshall’, et tekstilt alternativ til Mathallen, presentert av FilippaK. – Tanken er at her skal man kunne få reparert klær som har gått i stykker, resirkulere det man ikke lenger vil ha og leie klær, forklarte Henrik Højem. Dette vil i tilfelle bli et samarbeid mellom flere aktører. Å se på nye forretningsmodeller og disruptiv innovasjon er i sentrum for Trippel, som i neste omgang vil ta for seg et annet av samfunnsflokene vi står overfor. I mellomtiden jobber denne sesongens Trippel-deltagere med å operasjonalisere ideene de presenterte.

Powered by Labrador CMS