Optimisme tross pandemien:

Frøken Pedersen på Jessheim er en av dem som satser med ny butikk. Duse farger, gull og perlemor er effekter som går igjen i lokalene som Inter Partner Nor står bak.
Frøken Pedersen på Jessheim er en av dem som satser med ny butikk. Duse farger, gull og perlemor er effekter som går igjen i lokalene som Inter Partner Nor står bak.

Investerer i nye butikker og oppgraderinger

Pandemi til tross: Svært mange drivere i tekstilbransjen er optimistiske, tenker langsiktig og investerer i nye butikker og oppgradering av eksisterende lokaler.

Publisert

Fire aktører i innredningsbransjen Tekstilforum har snakket med, kommer med samme svar: Det er god fart i mange klesbutikker, og oppdragsmengden øker, etter at det var stille på senhøsten i fjor. Og de er også enige om at de som er i stand til å investere i nye butikker og oppgraderinger nå, vil stå sterkere når pandemien er over.

En klapp på skuldra

Bård Løkenhagen i Inter Partner Nor: - Jeg er imponert over driverne i tekstilbransjen. Gjennom en vanskelig tid har de utvist stor evne til omstilling. Optimismen råder og svært mange har investeringslyst til å utvikle sine butikker i takt med markedets behov. Det er på høy tid å gi dem et klapp på skuldra.

Han er ikke med på at tekstilbransjen ligger nede med brukket rygg på grunn av pandemien.

Morten Engeflaen investerer 300 millioner i et nytt signalbygg på Årnes og flytter inn med sin butikk Skotøimagasinet, som Inter Partner Nor har bygd.
Morten Engeflaen investerer 300 millioner i et nytt signalbygg på Årnes og flytter inn med sin butikk Skotøimagasinet, som Inter Partner Nor har bygd.

- Så langt i fra. Vi har lagt bak oss en periode med alt for ensidig negative vinklinger til bransjen. Selvsagt er det noen som sliter, men det speiler ikke realiteten. Nå er det på tide at vi applauderer dem som er villige til å satse. Mange av våre gode kunder er ekstremt flinke, kreativiteten blomstrer og evnen til gode tilpasninger er stor. De har innført «klikk og hent» med stor suksess, og i motsetning til tidligere har dette blitt helt vanlig for tekstilbransjen. Kjøpmennene har kort og godt brukt tiden på en positiv måte, - både til fornyelse og planlegging for videre utvikling av sine butikker, sier Løkenhagen, som har bygd flere nye butikker i løpet av vinteren, og har mange prosjekter på gang utover sommeren og høsten.

Flott resultat med beskjedent budsjett og stor egeninnsats av gründerne Magnus Berg Danielsen, Alexander Karlsen og Christian Vattendal i Davaka
Flott resultat med beskjedent budsjett og stor egeninnsats av gründerne Magnus Berg Danielsen, Alexander Karlsen og Christian Vattendal i Davaka

Kreativitet og egeninnsats

Magne Bakken i Bjørn Haug AS har samme oppfatning: - Mange drivere er driftige og kreative og svært flinke til å finne gode løsninger kombinert med stor egeninnsats som gjør at de får mye ut av pengene og får en flott butikk med et beskjedent budsjett. Han har også mange prosjekter på gang, og har blant annet levert utstyr til den nyåpnede herrebutikken Davaka i Stokmarknes:

- Davaka er et utmerket eksempel på at d et går an å skape en delikat butikk med en fin atmosfære på et beskjedent budsjett. De tre gründerne som står bak Davaka har kjøpt akkurat det de trenger og har gjort resten selv. Og resultatet ble meget bra, sier han.

Fargerike klær forsterker fargeopplevelsen hos Melk & Kawa
Fargerike klær forsterker fargeopplevelsen hos Melk & Kawa

Endelig mer farger

Expedit har også en rekke prosjekter i tekstilbransjen, og Key Account Manager Otto Davidsen gleder ser både over høy aktivitet og en ny trend:

- Endelig er det noen som tør å slå seg løs og bruker farger i butikken! - Dette er en internasjonal trend som nå begynner å spre seg i Norge. Alle de store, internasjonale merkene har tatt i bruk sterke farger i sine butikker rundt om i verden. Nå gleder jeg meg over at vi kan gjøre det samme i Norge, sier Davidsen.

Nye, friske farger hos Melk & Kawa
Nye, friske farger hos Melk & Kawa

Han sikter spesielt til Karina Wathnes nye butikk Melk & Kawa, som åpnet i Karenslyst Allé denne uken:

Å komme inn i butikken i Karenslyst i Oslo er en fargerik opplevelse. Veggene er todelt, lyseblå høyglans nederst, og en matt lyseblå farge øverst. Metallet er i hvitt, Bianchi-grønn (som det italienske sykkelmerket) og lilla/rosa farger. Det bindes sammen med terrazzo, en spesialblandet farge med spettemønster som er tilpasset de andre fargene i lokalet.

- En annen viktig del av utformingen av Melk & Kawa er store, komfortable prøverom. Det viser seg at når du lager romslige, koselige og atskilte prøveromsoner, blir kundene lenger, og de kjøper mer.

- Andre viktig ting som skaper en god atmosfære er riktig bruk av lys. Med spotter med ulik fargetemperatur som gir riktig lys og fargegjengivelse i ulike soner og av de varene de belyser. Og glem allmennbelysning. Riktig bruk av spotter er mer enn godt nok. Hvis du i tillegg bruker behagelig duft og musikk som matcher, skaper du en atmosfære hvor både de ansatte og kundene trives, slår han fast.

Kreatibv fargebruk hos Watten
Kreatibv fargebruk hos Watten

God fart for New Shop

– Fra mars til sommeren i fjor var det mye usikkerhet. Prosjekter ble skjøvet på, men fra høsten tok det seg opp, sier Bjørn-André Gustafson i New Shop.

- Inneværende år har vært veldig bra. – Noen prosjekter har til og med vært enklere å gjennomføre fordi sentrene har vært stengt. Arbeid som vanligvis måtte gjøres i helg eller på natt, har vi kunnet gjøre på dagtid, sier Gustafson.

På Fagernes Kjøpesenter bygget New Shop i vinter fire butikker samtidig: Zavanna, Vic, Power og Brustad. Zavanna er en viktig kunde, og New Shop har bygget opp mot 90 butikker for motekjeden.

New Shop har bygget nær 90 butikker for Zavannah
New Shop har bygget nær 90 butikker for Zavannah

New Shop ønsker å være en totalleverandør, men leverer selvfølgelig også bare gulv, belysning eller innredning til de kunder som ønsker det.

- Å utvikle et butikkonsept er et tett samarbeid mellom kunde og leverandør. Det er viktig å definere hvem som er målgruppen, og hva som er viktig for denne. Dersom en skal være synlig i flere kanaler, må dette stemme over ens med det inntrykket kunden får når de kommer i en butikk, sier Bjørn-André Gustafsson.

Les mer om nyetableringer og innredningstrender i neste utgave av Tekstilforum.

Powered by Labrador CMS