Jens Olav Dankertsen var fornøyd med responsen på Revolver i København
Jens Olav Dankertsen var fornøyd med responsen på Revolver i København

Livid jeans - norsk og bærekraftig

Livid Jeans gjør noe de færreste trodde var mulig – å produsere jeans i Norge. Med bærekraftig, helt åpen produksjon og med de beste materialene som kan skaffes.

Publisert

I den kombinerte butikken og produksjonshallen i en gammel 600 kvadratmeter bygning i Trondheim summer det av liv. Her produseres det jeans, og hvem som helst kan ta en titt på hva som skjer.

Her finner du ikke bare Livid, men også et bredt spekter av komplementære produkter fra andre merker, for eksempel apotekprodukter, bøker, sko og vesker. For gründeren og grunnleggeren Jens Olav Dankertsen vært en livsstil og lidenskap de siste sju årene, All tid har gått med på å utvikle Livid som merke og selskap. Det startet med jeans, men i det siste er kolleksjonen utvidet med overdeler.

Livid har utvidet kolleksjonen de siste årene. I dag utgjør overdeler rundt 40 prosent av omsetningen.
Livid har utvidet kolleksjonen de siste årene. I dag utgjør overdeler rundt 40 prosent av omsetningen.

Det siste året har han jobbet med å åpne hele verdikjeden og gjøre produksjonen helt gjennomsiktig. Et nettbasert system som gjør det mulig å navigere rundt i hele verdikjeden.

– Vi vil vise alt. Fordi vi ikke har noe å skjule, sier han. - Dette er dypt forankret i vår filosofi og hvordan vi ønsker å drive. Det er vårt ansvar å etablere et bærekraftig fundament, og vi er stolte av å kunne vise fram vår komplette verdikjede.

- Er det virkelig mulig å produsere jeans i Norge, uten at det blir for dyrt for kundene?
- Hva er dyrt? Vi produserer både i Portugal og i Norge og ligger på et konkurransedyktig prisnivå. I den norske delen av produksjonen bruker vi bare de beste materialene, ned til den minste detalj, noe som gjør at disse klærne koster mer enn de som produseres ute. Da henvender vi oss til et segment som har et bevisst forhold til kvalitet, som ønsker kvalitetsklær som varer lenge, og som har en historie og et bærekraftig fundament, med full informasjon om opprinnelse og produksjonsmetoder. Ordet dyrt gjenspeiler ikke de hundrevis av hender som vanligvis er involvert i produksjon av et enkelt plagg. Verdikjeden er ekstremt kompleks. Vår intensjon er å øke bevisstheten om hele prosessen bak å lage plagg og de menneskene som lager dem. Derfor ønsker vi full åpenhet for å gi kundene kunnskap om hvordan klærne våre er laget, og dermed øke forståelsen for den prisen de betaler.

I tillegg til den kombinerte butikken og produksjonshallen i Trondheim har Livid nylig åpnet butikk og showrom i Oslo. Hittil har Dankertsen fått et femtitalls kunder i 11 land, vel halvparten av dem i Norge.

Han stilte ut på Revolver i København, i New York og Paris, både for å møte eksisterende, internasjonale kunder, og for å treffe nye. Og var godt fornøyd med responsen.