Black Friday gir treg julehandel

Black Friday har mye av skylden for en treg start på julehandelen. Men kampen om julegavekronene blir stadig tøffere for norsk varehandel. Forbrukerne bruker stadig mer penger på reiser og tjenester som gaver.

Publisert

Tall fra Virke og Kvaruds julehandelsindeks viser positive tall for siste uken i november som følge av Black Friday, men en omsetningsnedgang på 3,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.

– Det er klart at Black Friday flytter stadig større deler av julehandelen til siste uken i november. Det sier noe om hvor viktig denne dagen har blitt for enkelte bransjer, sier Bror William Stende, direktør for Faghandel i Virke.

Brukte mindre på klær og sko

Størst omsetningsnedgang hadde kles-, sko- og veskebutikkene med 9,1 prosent. For virksomheter innen service og tjenesteyting gikk omsetningen ned med 8 prosent. Videre gikk omsetningen i butikkene innen hus og hjem ned med 3,2 prosent, mens spesialbutikkene omsatte for 2,7 prosent mindre enn de gjorde i sammenlignbar uke i fjor. Mat og drikke og serveringsstedene var de eneste som hadde positiv vekst denne uken sammenlignet med fjoråret, med en økning på hhv. 0,5 og 0,4 prosent.

Det er ikke bare Black Friday som stjeler omsetning fra butikkene i desember. Samlet vekst de siste fire ukene, har ligget på beskjedne 1,7 prosent, og for kles-, sko- og veskebutikker har omsetningen gått ned 0,2 prosent sammenlignet med fjoråret.

– Vi handler stadig mer av varene på nett, spesielt innen kategorier som klær og sko, og det er klart at konkurransen for de fysiske butikkene blir stadig tøffere, sier Stende.

De fysiske butikkene møter også konkurranse fra flere kanter. Vi bruker stadig mer av lommeboka vår på tjenester, også i julen. – Over 20 prosent av norske forbrukere planlegger å kjøpe tjenester i form av reiser, konserter og andre opplevelser i julegaver i år, forteller Stende. (Kilde: Virke.no)