Julehandelsrekord – men nedgang for klær og sko

Virkes julehandelsstatistikk, utarbeidet av Kvarud Analyse, viser at den rekordsterke julehandelen fra november fortsetter inn i desember. De foreløpige resultatene viser at butikkomsetningen i kjøpesentrene økte med 14,2 prosent i uke 49, sammenlignet med samme uke i fjor. Men klær og sko har nedgang i omsetningen.

Publisert

– Det er gledelig at Ola og Kari ikke lar pandemien legge en demper på julehandelen, og at den sterke julehandelen fra november derfor fortsetter inn i desember, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

Andersen peker på at over 340 000 personer jobber i norsk varehandel, og at en av fire sysselsatte i alderen 15-24 år jobber i varehandelen.

– Norsk økonomi, som er hardt rammet av pandemien, trenger det løftet varehandelen får av julehandelsrekordene.

Julehandelsstatistikken viser en vekst i uke 45-49 på 9,5 prosent sammenlignet med i fjor.

Økning for hus og hjem og mat og drikke

Butikker i kategoriene hus og hjem og mat og drikke gjorde det sterkest med en omsetningsvekst på henholdsvis 24,6 og 23,3 prosent, sammenlignet med samme uke i fjor.

Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.
Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

– Rekordresultatene fortsetter for de som lever av det vi putter i kroppen og hjemmet. Vi vil ha det ekstra hyggelig i hjemmet, og kose oss med god mat i jula. Når alle julevarene blir handlet i Norge, på grunn av koronastengingen av grensen, får disse kategoriene et solid midlertidig oppsving, sier Andersen.

Omsetningen i spesialbutikkene* var 10,1 prosent høyere enn i fjor.

Nedgang for klær og sko

I klær-, sko- og veskebutikkene falt omsetningen med 9,7 prosent.

– Færre julebord og mange på hjemmekontor gjør at de som lever av det vi putter på kroppen har tøffe tider. Nedgangen er likevel bare halvparten av det vi har sett tidligere i julehandelen, det kan tyde på at nordmenn unner seg flere nye plagg desto nærmere vi kommer jul, sier Andersen.

Virkes foreløpige beregning bygger på resultat fra 190 kjøpesenter. Fordi kategorien mat og drikke, som er i sterk vekst, utgjør en mindre andel av omsetningen på kjøpesentrene enn i butikkhandelen totalt, og fordi netthandelen, som også er i sterk vekst, ikke er en del av beregningen er det rimelig å anta at veksten i butikkhandelen totalt er enda høyere enn beregningen viser. (Pressemelding)

Powered by Labrador CMS