Kraftig vekst i årets julehandel på nett
Etter en rekordstor vekst i løpet av Black Week har julehandelen på på nett fortsatt å øke kraftig de to første ukene i desember.
Omsetningsstatistikk fra mer enn 7100 norske nettbutikker som benytter seg av Klarnas betalingsløsninger viser at salget økte hele 48 prosent, sammenlignet med samme periode i fjor.
– Det er helt åpenbart at mange nordmenn har tatt innover seg myndighetenes smittevernråd og i langt større grad enn i fjor har unnagjort deler av julehandelen på nett. Selv om netthandelen vokste også før pandemien, har størrelsen på veksten høyst sannsynlig sammenheng med den spesielle situasjonen vi er i nå, sier markedsdirektør i Klarna Norge, Thomas Elvestad.
Omsetningsstatistikken er hentet fra de første to ukene i desember etter Black Week og Cyber Monday i fjor (3. desember til 16. desember.) Mellom en tredjedel og halvparten av all netthandel i Norge går gjennom Klarnas løsninger.
Oslo på julehandelsveksttoppen
Klarnas tall tyder på at handletrykket på nett vokste mest i dagene rett etter Black Week, men også i den påfølgende uken etter det var trykket på netthandelen stort:
Innbyggerne i Oslo har i julehandelsperioden hatt den største veksten innen netthandel. Her har veksten i omsetningen økt med hele 66 prosent. Deretter følger Viken med en økning på 59 prosent. Lavest har veksten vært i Troms og Finnmark og Troms og Finnmark.
De mest populære varekategoriene er underholdning (som bøker, spill, film og musikk) smykker og accessoirer (lommebøker, vesker, smykker og lignende) og barneprodukter (som leketøy, barneklær og tilbehør). Dette skiller seg fra Black Week, da elektroniske produkter var aller mest populært.
Aldersgruppen som har økt sin netthandel mest, sammenlignet med den samme perioden i fjor, er gruppen mellom 18 og 25 år. Det er imidlertid nordmenn mellom 36 og 45 år som har brukt mest penger på netthandel i førjulsperioden
– Vi ser mye av det samme handlemønsteret på nett i julehandelen så langt som vi så i Black Week. Innbyggerne i Oslo, som har det beste utvalget av fysiske butikker, har økt sin netthandel mest. Selv om netthandelen i hovedstaden har hatt en økning over flere år, skyldes nok de store utslagene vi ser nå pandemien og tiltakene som er innført, sier Klarnas markedsdirektør.
Mange menn senere ute
Kvinner har stått for 71 prosent av omsetningen i julehandelsperioden. Samtidig har andelen menn, spesielt innenfor “julegavekategorier” som smykker, vesker og klokker, økt kraftig den siste uken.
– Det er nok et tegn på at flere kvinner har planlagt og utført sine julegaveinnkjøp tidligere enn mange menn. I kategorien smykker, vesker og klokker har for eksempel andelen menn som handler økt hele 40 prosent bare den siste uken, sier Elvestad.
Så langt i de to julehandelsukene har også de over 66 år økt sine andeler av kjøp av barneprodukter, som leker, barneklær og annet barneutstyr, med hele 47 prosent, sammenlignet med en gjennomsnittsdag. (Pressemelding)