Mindre julehandel i uke 50, klær og sko sliter
Handelen i de to første ukene av desember har likevel en samlet vekst på 4,8 prosent, og nå venter innspurten. Hele 30 prosent av desemberhandelen blir tradisjonelt gjort den siste uken før julaften.
– Kalenderforskyvning gjorde at lønns- og pensjonsutbetalinger kom to dager lenger ut i uke 50 i år, enn i fjor. Det gjorde at handelen ble lavere. I tillegg kan dette være et tegn på at mange har vært flinke og handlet julegavene tidlig i år, for å spre handlingen og dermed gjøre det lettere å holde avstand, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel, og fortsetter:
– Fra tidligere år vet vi at nordmenn kjøper mest julegaver den siste uken før jul. Hvis prognosene våre slår til vil det bety at det fra fredag til julaften vil handles for 19 milliarder. I innspurten av julehandelen er det viktig at folk fortsetter med å være flinke til å holde avstand og god hånd- og hostehygiene.
Andersen peker på at over 340 000 personer jobber i norsk varehandel, og at en av fire sysselsatte i alderen 15-24 år jobber i varehandelen.
– Norsk økonomi, som er hardt rammet av pandemien, trenger at vi får en sterk avslutning på julehandelen.
Kraftig nedgang for klær og sko
I klær-, sko- og veskebutikkene falt omsetningen med hele 21,9 prosent. Omsetningen i spesialbutikkene (sport, apotek, blomster, gullsmed, urmakere, leketøy o.l.) var 8,1 prosent lavere enn i fjor.
– Færre julebord og mange på hjemmekontor gjør at de som lever av det vi putter på kroppen har tøffe tider, dette er den største nedgangen vi har sett siden uke 46. Spesialbutikkene, som blomsterforretninger, apotek og bokhandler, fikk en skikkelig nedtur i uke 50 etter å ha hatt en god start på julehandelen, sier Andersen.
Sterk vekst for mat og drikke
Kategorien mat og drikke gjorde det sterkt også i uke 50 med en omsetningsvekst på 15,7 prosent, sammenlignet med samme uke i fjor. Hus og hjem, som har hatt en sterk julehandel frem til uke 50, hadde en vekst på beskjedne 1,8 prosent.
– Rekordresultatene fortsetter for de som lever av det vi putter i kroppen, mens det som lever av det vi putter i hjemmet stagnerer. Det kan tyde på at Ola og Kari legger vekt på å kose seg med god mat og drikke, og har gjort ferdig mye av jobben for å få julestemning i hjemmet, sier Andersen i handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.
Virkes foreløpige beregning bygger på resultat fra 190 kjøpesenter. Fordi kategorien mat og drikke, som er i sterk vekst, utgjør en mindre andel av omsetningen på kjøpesentrene enn i butikkhandelen totalt, og fordi netthandelen, som også er i sterk vekst, ikke er en del av beregningen er det rimelig å anta at veksten i butikkhandelen totalt er enda høyere enn beregningen viser.