Black Friday bidrar til at en større del av julehandelen foregår i november. Her fra Oslo Fashion Outlet. (Foto: Johnny Vaet Nordskog)
Black Friday bidrar til at en større del av julehandelen foregår i november. Her fra Oslo Fashion Outlet. (Foto: Johnny Vaet Nordskog)

NHO venter rekordvekst i julehandelen

Det ligger an til rekord i julehandelen. Det blir sterkest vekst i netthandel, mens enkelte bransjer, som klær og sko, må regne med nedgang sammenlignet med fjoråret. Verst blir det for sentrumsbutikker i Oslo og små nisjebutikker.

Publisert

Det viser en ny prognose fra NHO Service og Handel.

I 2019 var veksten i julehandelen kun 1,6 prosent mot 2018. I år blir veksten mye sterkere. Mindre penger til reise, uteliv, kino og kulturliv fører til økt forbruk av varer. Fravær av grensehandel, tax free og handel i utlandet bidrar også til sterk vekst. Disse endrede handlemønstrene vil etter all sannsynlighet vedvare til over jul og gi en rekordsterk varehandel i november og desember.

Vridning av folks forbruk fra tjenester til varer, mye som følge av koronaepidemien, gir høy vekst i bransjer som dagligvare, byggevarer, møbler og interiør.

Økt netthandel

Korona gjør at flere foretrekker å handle hjemmefra og dette gjør at netthandelen ifølge prognosen trolig vil vokse 24 prosent i årets julehandelsmåneder, målt mot fjoråret. Netthandel vil da utgjøre ca 7 prosent av den totale handelen i november og desember.

Med ytterligere skjerpede smitteverntiltak og mulig økt smitte frem mot jul, kan vi forvente en enda sterkere vekst i netthandel enn det prognosen nå tilsier. I mars og april i år, da smittevernstiltakene var på sitt mest inngripende, økte netthandelsomsetningen med hele 47 prosent mot de samme månedene i fjor, viste SSBs vareomsetningstall.

Nedgang for klær og sko

Selv om varehandelen totalt og spesielt noen bransjer forventes å vokse kraftig i julehandelsmånedene, er det andre som har det tyngre. Innen klær og sko ventes det en nedgang på 8 prosent mot fjoråret. Butikker i Oslo Sentrum, som er avhengige av at folk reiser kollektivt for å handle, sier til Nettavisen 26. oktober at de er i krise. Flere små nisjebutikker sliter.

Står i spagat

- Vi må ikke glemme at varehandelen nesten står i spagat. Store kjeder med nettbutikker er vinnerne. Vi erfarer at nisjebutikker og sentrumsbutikker over nesten hele Norge opplever tøffere tider når vi nå har endret våre bevegelsesmønster og handlevaner. Det er absolutt noe i det uttrykket om at dersom du ønsker å beholde din lokalbutikk i fremtiden så må du handle i den i dag, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.

Novemberhandelen øker

Black Friday er en viktig årsak til at en stadig større andel av julehandel i månedene november og desember, flyttes til november. Om utviklingen fortsetter bruker vi snart like mye penger på varehandel i november som i desember. Fra 2016 til 2020 (estimert) har andelen novemberhandel økt fra 45 prosent til over 48 prosent av totalt forbruk på varehandel i årets to siste måneder. (Pressemelding)

-Til alle som nå skal ut å julehandle: Vis omsorg for de rundt deg. Husk munnbind og en meters avstand, sier Linda Vist, direktør for handel i NHO Service og Handel.

Dette sier prognosen:

  • Julehandelen forventes å vokse med 7,6 % fra 2019 til 2020 og vil utgjøre 126 mrd i julehandelsmånedene. Julehandel er definert som all detaljvarehandel i november og desember.
  • Hver av oss vil bruke 12 160 kr på varehandel kun i desember.
  • Dagligvare vil utgjøre over en tredjedel av handlekurven (34,4 prosent).
  • Netthandel i julehandelsmånedene antas å vokse med 24 % fra 2019. Andelen netthandel av julehandel er økende og vil i 2020 sannsynligvis utgjøre ca 7 % av total julehandel (ca 8,9 mrd) Dette er kun handel i norske nettbutikker.
  • Et estimat på fraktstatistikk fra NHO Logistikk og Transport viser at det vil fraktes over 40 % flere pakker i årets siste kvartal i 2020 enn i 2016.
  • Andel av julehandelen som foretas i november øker årlig og forventes å bli på over 48 % i 2020. Fortsetter trenden, brukes det snart like mye penger i november som i desember. Black Friday bidrar til denne utviklingen.
  • Totalt ligger forbruket på varehandel i desember ca 21 % høyere enn snittet for de andre månedene i året (2019).