Sterk avslutning på julehandelen, men lavere enn i 2019

Kjøpesentrene hadde vekst i omsetningen på 1,5 prosent i uke 50. Samtidig svarer to av fem handelsbedrifter at smitteverntiltakene rammer omsetningen.

Publisert

– Vi ser ut til å få samme utvikling i julehandelen i år som i fjor, med vekst i kjøpesentre og netthandel og oppbremsing i sentrumsbutikker, sier Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Foreløpige tall fra Virkes julehandelsstatistikk, utarbeidet av Kvarud Analyse, viser at omsetningen i kjøpesentrene i uke 50 økte med 1,5 prosent sammenlignet med tilsvarende uke i fjor. I de tre første ukene av desember har omsetningen i butikkhandelen i kjøpesentrene økt med 0,4 prosent.

Færre i kjøpesentrene

Jarle Hammerstad, leder for handelspolitikk i Virke.

Sammenlignet med samme uke i 2019 var likevel omsetningen i butikkhandelen i kjøpesentrene forrige uke 9,4 prosent lavere. I kles-, sko- og veskebutikkene, som også hadde en tøff periode før jul i fjor på grunn av strenge tiltak, var omsetningen nesten 19 prosent lavere enn for to år siden.

I kjøpesentrenes serveringssteder har veksten i omsetningen falt kraftig de siste tre ukene, fra 45 prosent vekst i uke 48 til 25 prosent i uke 49 og ned til rundt 7,5 prosent i uke 50.

– Dette tyder på at det er færre som er innom sentrene enn i et vanlig år. De som besøker kjøpesentrene er der for å gjøre unna julehandelen, sier Hammerstad.

Trolig bra innspurt på julehandelen

Fortsetter den gode utviklingen i kjøpesenterbutikkene, ligger det an til at desemberhandelen blir bedre enn i fjor. De siste handledagene før jul er årets største handleperiode. Virke anslår at omsetningen den siste uken før jul vil ligge på 18,3 milliarder kroner. 22. desember vil være årets største handledag med en dagsomsetning på over 3,5 milliarder kroner.

Virkes foreløpige beregning bygger på resultater fra 200 kjøpesentre.

Powered by Labrador CMS