Nedgang for de største kjedene
Færre butikker og omsetningsnedgang. Det er gjennomgangsmelodien i Virkes oversikt over utviklingen i de 25 største kleskjedene fra 2017 til 2018.
Klesbransjen hadde også i 2018 en negativ vekst. Omsetningsveksten var på – 2,9 prosent drevet av volumfall og fall i prisene. Kjedene tar fortsatt markedsandeler fra de frittstående butikkene. De 25 kjedene i Virkes utvalg hadde en omsetningsnedgang på 1,7 prosent i 2018 mot resten av bransjen som hadde en nedgang på 4,8 prosent i forhold til året før. Kjedene i utvalget hadde en reduksjon i antall butikker på 23 fra 2017 og hadde i 2018 1875 butikker, som totalt tapte 337 millioner kroner i omsetning fra 2017 til 2018.
Tungt for Varner
Varner-kjedene står for det aller meste av nedgangen. De 9 kjedene som er med i oversikten har hatt en omsetningsnedgang på vel 5 prosent (325 millioner) fra 2017 til 2018. Noe som både skyldes generell omsetningsnedgang og at konsernet har 16 færre butikker. I løpet av året ble det lagt ned 27 butikker, men åpnet 11 nye.
Bik Bok, Cubus og Carlings hadde størst nedgang i omsetningen, mellom 8 og 9 prosent. Og i januar i år ble det bestemt at Days Like This skal avvikles. Det kjedekonseptet som har mest positiv utvikling i Varner er Volt, som har økt omsetningen fra 305 til 317 millioner kroner, og åpnet seks nye butikker det siste året. Levis Store har åpnet tre nye butikker og økt omsetningen fra 93 til 101 millioner.
Pluss for Match
Match har hatt mest positiv utvikling av Voice-kjedene. Det ble åpnet fem nye butikker i fjor, og omsetningen økte fra 1054 til 1104 millioner kroner. Boys of Europe økte omsetningen fra 323 til 338 millioner i 62 butikker. VIC åpnet en ny butikk og har 63 totalt, men omsetningen gikk ned fra 549 til 511 millioner kroner.
Hennes & Mauritz er fortsatt størst, og økte fra 128 til 130 butikker. Men omsetningen gikk ned fra 4230 til 4196 millioner, Også KappAhls omsetning gikk noe ned, selv om antall butikker økte fra 98 til 99. Lindex har redusert antall butikker med fire, til 97, men har omtrent samme omsetningsnivå som året før.
De 281 butikkene som er organisert i Texcon økte omsetningen marginalt, fra 1985 til 1999 millioner kroner, og har fire færre butikker enn året før.
Floyd er en av få kjeder utenom de store konsernene som har positiv utvikling i både omsetning og antall butikker: Fra 330 til 360 millioner i omsetning og en økning fra 27 til 31 butikker.
Flere årsaker
Bransjedirektør i Virke, Bror William Stende, konstaterer at det er flere årsaker til utviklingen:
- Endrede forbruksvaner, hvor forbrukerne bruker mer penger på opplevelser og mindre på å kjøpe ting. Noe som fører til mindre trafikk på kjøpesentrene. Vi reiser langt mer enn før, og en viktig del av reiseopplevelsen er shopping. Derfor kjøper vi nordmenn mye varer, særlig klær, sko og vesker i utlandet. En annen viktig årsak er den digitale utviklingen. Både med en sterk økning i netthandel, men også at vi forbrukere starter våre innkjøp på nett, slik at vi har bestemt oss på forhånd når vi kommer i butikken, som dermed går glipp av mange spontankjøp, sier Stende.
Det er rundt 90 kjedekonstellasjoner i klesbransjen i Norge. De 25 kjedene i Virkes utvalg utgjør rundt 63 prosent av totalmarkedet.
Kjedeutviklingen 2017-2018
Oversikt over omsetning og antall butikker i de 25 største kjedene i 2017 g 2018. (Omsetningstall i mill. kroner)
Kjede 2018 2017 but. 2018 but. 2017
Hennes & Mauritz 4196 4230 130 128
Cubus 2294 2494 179 179
Texcon 1999 1985 281 285
Dressmann 1228 1225 155 153
KappAhl 1190 1270 99 98
Lindex 1147 1150 97 101
Match 1104 1054 117 112
Sparkjøp 795 821 24 24
BikBok 626 688 106 112
Carlings 536 585 93 102
VIC 511 549 63 62
Høyer 491 496 28 30
Zara 480 388 5 4
B.young 421 451 91 93
Floyd 360 330 31 27
Boys of Europe 338 323 62 62
Gina Tricot 317 323 37 38
Volt 317 305 39 33
Urban 299 316 37 39
Days Like This 232 244 52 57
Til Henne Gruppen 162 179 27 33
Change Lingerie 147 128 47 50
Polarn O Pyret 130 123 32 31
Wow 101 109 27 32
Levis Store 101 93 16 13
Kilde: Virke/Kvarud Analyse