H&M snudde raskt
H & M snudde skuta raskere enn noen hadde forventet: en vekst på 10 prosent til SEK 51 milliarder i 1. kvartal 2019, etter et nesten katastrofalt siste kvartal 2018. Driftsresultatet passerte også milliarden.
Av Odd Henrik Vanebo
Toppsjef Karl-Johan Persson har ergo full dekning når han kommenterer resultatet for 1. kvartal 2019 (desember–februar, med avvikende regnskapsår) i rapporten: – Vi ser at omstillingsarbeidet har effekt.
Og markedet liker at han forsikrer: – Vi vil fortsette dette arbeidet med full styrke. Aksjekursen gikk rett opp på Stockholmsbørsen straks kvartalsresultatet forelå.
Persson gir forklaringen: – Forbedringsarbeid som pågår, har bidratt til sterkere kolleksjoner, større salg av produkter til full pris, lavere rabatter og en større markedsandel
Salgsutviklingen har vært god både i butikk og online på mange markeder. I Sverige var veksten 11 prosent, i Storbritannia 8 prosent, Polen 15 prosent – og i Asia enda bedre: i Kina 16 prosent og India hele 42 prosent (i lokal valuta).