Lindex – samarbeid med MonthlyCup
Lindex og MonthlyCup-samarbeid gir kvinner bedre menstruasjonshelse. For hver solgte MonthlyCup donerer Lindex en kopp til kvinnelige tekstilarbeidere.
MonthlyCups menstruasjonskopper lanseres nå i utvalgte svenske og norske Lindex-butikker, samt e-handel. For hver solgte kopp donerer Lindex en kopp til kvinnelige tekstilarbeidere i Lindex sine produksjonsland. Avtalen er den eneste største noensinne for menstruasjonskoppfirmaet MonthlyCup, som produserer verdens eneste svenskproduserte silikonkopper.
- Dette vil være en total livsforandrende opplevelse for tusenvis av kvinner, sier MonthlyCups grunnlegger og administrerende direktør Lisa Perby. I følge WHO er tilgang til menstruasjonsutdannelse og muligheten til å håndtere sin menstruasjon en menneskerettighet. MonthlyCup har allerede et samarbeid med innsamlingsstiftelsen Care Mahila og har i flere prosjekter donert menstruasjonskopper til kvinner i Nepal.
- Mange steder i verden mangler det tilgjengelig menstruasjonsbeskyttelse. Eller det er for dyrt. I våre prosjekter i Nepal har vi møtt kvinner som har blitt tvunget til å bruke gress eller tøykluter, noe som kan føre til store infeksjonsproblemer. Det får også mange jenter til å være hjemme fra skolen. Med hjelp fra Lindex og deres kunder kan vi nå gjøre en enda større forskjell. Det er virkelig en drøm som går i oppfyllelse, sier administrerende direktør Lisa Perby. Menstruasjonskopper har dukket opp som et populært, klimasmart og hygienisk alternativ til tradisjonell menstruasjonsbeskyttelse de siste årene, og i dag anslår MonthlyCup at omtrent en tidel av Sveriges menstruerende har gått over til kopper.
Fra nå av er MonthlyCups produkter tilgjengelig på Lindex. Totalt er Halmstad-baserte MonthlyCup for tiden tilgjengelig hos omtrent 1500 forhandlere i Sverige og også i ytterligere 15 land. Lindex selger produktene i 220 butikker i Sverige og Norge, så vel som i sine e-handelsbutikker - og for hver solgte kopp velger Lindex å donere en kopp til tekstilarbeidende kvinner i utviklingsland.
Madelene Ullbro, design- og innkjøpssjef i Lindex sier: Vi er veldig glade for samarbeidet med MonthlyCup og for å kunne tilby kundene våre muligheten til i utgangspunktet å endre livet for kvinner i våre produksjonsland. Vi vet at det å ha mensen i mange land betyr at du må være hjemme fra jobb eller fra skolen, du mister muligheten til å forsørge deg selv og familien, og du risikerer å komme bak med utdannelsen. I utgangspunktet gir det kvinner mindre sjanse i livet bare ved å være kvinne. Ved å støtte dette initiativet får vi muligheten til å støtte kvinner i land der du har mindre muligheter til å være uavhengig. Vi får muligheten til å styrke kvinner. (Pressemelding)