Lindex kutter kostnader og effektiviserer driften
Lindex kutter kostnader. Butikkporteføljen skal vurderes, og på hovedkontoret i Göteborg blir det færre ansatte. Også i Norge blir timer i butikk gjennomgått for å få mer effektiv arbeidsflyt.
Lindex startet året med en sterk salgsvekst og økt lønnsomhet, men situasjonen endret seg på grunn av den globale koronapandemien. For å håndtere effektene og redusere konsekvensene implementerte Lindex raske og effektive tiltak. Nå innfører Lindex ytterligere tiltak for å sikre en robust virksomhet fremover.
– I løpet av våren og sommeren har vi virkelig vist at vi kan utfordre oss selv. Vi har lykkes med å justere oss raskt for å innfri kundenes forventninger, og vi har både lært og oppnådd mye på kort tid. For å sikre vår fortsatte virksomhet og et fleksibelt Lindex, også i forbindelse med fremtidige utfordringer, iverksetter vi nå ytterligere tiltak og reduserer kostnadene våre, sier administrerende direktør Susanne Ehnbåge i en pressemelding.
– Hva er konsekvensene for den norske virksomheten?
– For salgslandene våre arbeider vi med hvordan vi kan opprette mer effektiv arbeidsflyt for å forenkle det daglige arbeidet, og vi går gjennom timene i butikkene med kunden i fokus, svarer Customer Experience Manager Nina Haugen.
18 prosent omsetningsfall
I delårsrapporten for andre kvartal skriver Lindex at de fortsetter å vokse digitalt og fokuserer på nettsalgsveksten. På grunn av den globale koronasituasjonen reduserte Lindex sin samlede omsetning i andre kvartal med 18 prosent i lokale valutaer. Salget i juni var på nivå med året før. Selv om utviklingen snudde mot slutten av andre kvartal, er ikke salget i tråd med det planlagte nivået, og moteselskapet innfører nå et kostnadsbesparende program med en reduksjon på 150 millioner svenske kroner.
– Vi må tilpasse organisasjonen til den nye situasjonen der vi er mer fleksible og nyskapende. For Lindex’ hovedkontor vurderer vi en ny, tilpasset organisasjon, som også innebærer en reduksjon av antall ansatte med ca. 5 prosent. For salgslandene våre arbeider vi med hvordan vi kan opprette mer effektive arbeidsflyter for å forenkle det daglige arbeidet, og vi går gjennom timene i butikkene med kunden i fokus. En annen viktig del av kostnadsreduksjons-programmet er det pågående arbeidet vårt med å se gjennom leieavtalene våre og optimalisere butikkporteføljen vår. Samtidig fortsetter vi med store investeringer innen den digitale utviklingen, salgskanalene, bærekraftigheten og nyskapningen, avslutter Ehnbåge.