AMFI Kanebogen Norges beste kjøpesenter 2018
AMFI Kanebogen i Harstad vant den prestisjefylte prisen «Årets Kjøpesenter 2018» da bransjen kåret sine vinnere under årets Kjøpesenterkonferanse.
Av Nils Vanebo
Senteret knivet i toppen med Buskerud Storsenter og Horisont kjøpesenter om den største anerkjennelsen, men etter en omfattende vurdering er det AMFI Kanebogen som i ett år fremover kan benytte den gjeve tittelen. Prisen deles ut av Nordic Council of Shopping Centers (NCSC), Norge.
− Det skjer mye i kjøpesentrene nå og nivået er høyt. Vinneren av Årets Kjøpesenter står sterkt i en stor region, de har god butikk-/bransjemiks og en sjelden god forståelse av sitt markedsområde. Etter siste utbygging er tidligere utbyggingstrinn fanget opp på en helhetlig, gjennomført og arkitektonisk god måte, både innvendig og utvendig. Senteret har fine fellesarealer med god fargesetting og materialbruk. Også energibruken er kraftig redusert, søppelhåndteringen i tråd med miljøvennlig drift og varelevering er løst på en god måte, både for sjåfører og ansatte på senteret, sier leder av NCSCs styringsgruppe i Norge, Terje Gulbrandsen.
Stor anerkjennelse
Årets nominerte er valgt ut blant en lang rekke kjøpesentre i Norge, og dette er kanskje den gjeveste prisen et norsk kjøpesenter kan få. Det er en fagjury som stemmer frem de aller beste og til grunn for utvelgelsen ligger blant annet en kundeundersøkelse, vurdering av senteret markedsføring, drift, organisering, arkitektur, senterutvikling og miljø.
− AMFI Kanebogens målrettede og kreative markedsarbeid skaper engasjement og interesse blant både kunder og ansatte. Variert bruk av ulike virkemidler og kanaler sikrer senteret synlighet i markedsområdet og kundeundersøkelsen viser at kundene er svært godt fornøyd med senteret, sier Gulbrandsen.
Samler kjøpesenterbransjen
NCSCs kjøpesenterkonferanse samler årlig de viktigste aktørene innen kjøpesenterbransjen og norsk detaljhandel for å fremme utviklingen av morgendagens møte- og handelssteder. På konferansen formidles kunnskap, inspirasjon og nye idèer til deltakerne. I tillegg til «Årets kjøpesenter» deles også prisene «Den Gylne Idé» for beste markedsføringskampanje og «Årets Butikkjede» ut. Mester Grønn vant prisen som beste kjede, mens kjøpesenteret Sartor og Glasmagasinet vant markedsføringsprisene.
− Det er viktig å feire gode prestasjoner og løfte frem de de som bidrar til at vi som bransje utvikler oss. Med disse prisene skapes det konkurranse om å gjøre de beste jobbene, samtidig som vi også kan inspirere både kjøpesenter- og detaljhandelsbransjen til å strekke seg enda lenger for å engasjere kundene fremover, avslutter Terje Gulbrandsen, leder av NCSCs styringsgruppe i Norge.