Føler seg tryggere på kjøpesenter

Nå er nordmenn på full fart tilbake til kjøpesentrene. Folk flest føler det er langt tryggere å handle på kjøpesenter nå enn tidligere under pandemien.

Samtidig er det store forskjeller i svarene fra område til område i Norge, noe som gir utfordringer for markedsførerne.

– Her er det viktig at markedsførerne tilpasser seg ulike målgrupper. Norge er ulikt på mange måter – og det må man forholde seg til, sier analysesjef Pål Yngve Ødegård hos Amedia.

Hele 84 prosent av de spurte sier de har besøkt et kjøpesenter i løpet av de siste 30 dager. Her har 29 prosent besøkt ett kjøpesenter, 29 prosent besøkt to kjøpesentre og 26 prosent har besøkt tre eller flere kjøpesentre, viser tall fra YouGov.

I undersøkelsen foretatt i mai hadde 75 prosent besøkt et kjøpesenter de siste 30 dager, viser tall fra YouGov-undersøkelsen.

– Dette viser at nordmenn er på full fart tilbake til kjøpesentrene. Pandemien har satt en stopper for mange kjøpesenter-besøk, men nå er folk på vei tilbake til sine favorittsteder å handle på, sier Ødegård.

Fakta om undersøkelsene

Undersøkelsene «Kjøpesenter og handlevaner» fra perioden 25.-30. august fra henholdsvis Syno og YouGov er gjort på oppdrag fra Amedia Salg og Marked. Mens det i Syno-undersøkelsen ble gjort 1 007 intervjuer i alderen 18-80 år, ble det i YouGov-undersøkelsen foretatt 1 003 intervjuer i aldersgruppen 18 år+.

Og stadig flere har også planer om å dra på kjøpesenter i nær fremtid. 63 prosent av befolkningen har planer om å besøke et kjøpesenter de neste 14 dagene. Det er på samme nivå som i tilsvarende undersøkelse gjort i mai. Og det er fem prosentpoeng høyere enn i tilsvarende undersøkelse fra september 2020, viser tall fra Syno.

64 prosent mener i dag at det er trygt å handle på kjøpesenter. 25 % svarer hverken eller og kun 9 % mener at det er utrygt. Undersøkelsen foretatt i mai viste at 53 prosent mente at det var trygt å handle på kjøpesenter. Mens tilsvarende prosent-tall fra september i fjor var på 52 prosent.

Mens 68 prosent av mennene svarer at det er trygt å handle på kjøpesenter, så sier 61 prosent av kvinnene det samme. Når det gjelder alder, mener 67 prosent av de mellom 23 og 35 år at det er trygt. 66 prosent mener det samme i alderskategorien 56 til 80 år, viser Syno-tallene.

Det er også store geografiske forskjeller på dette området. I Troms og Finnmark svarer hele 74 prosent at det er trygt å handle på kjøpesenter. I Vestfold og Telemark svarer 70 prosent med at det er trygt, mens tilsvarende tall i Oslo er 64 prosent, viser Syno-tallene.

Analysesjef Pål Yngve Ødegård mener at forskjellene i Norge er viktig å ha i bakhodet ved medievalg og budskap.

– Det som er riktig å gjøre for en markedsfører i Oslo er ikke nødvendigvis viktig sør eller nord i landet vårt. Her må man tilpasse seg målgruppene – og ikke tenke at alle nordmenn er like i så måte, avslutter Ødegård.

Powered by Labrador CMS