Handelskonferansen
Fremtidens handel er både digital og fysisk
Hva skjer med varehandelen etter pandemien? Det skal årets Handelskonferanse prøve å svare på.
Varehandelen har under pandemien måttet håndtere uforutsette hendelser og finne nye måter å møte kundene på. Til tross for, og på grunn av, korona, har detaljhandelen samlet sett hatt en vekst på 10% så langt i år.
Varehandelen sysselsetter nærmere 350 000 personer i Norge og med det 13 prosent av alle sysselsatte. Varehandelen er dermed Norges største private sysselsetter.
Etter sterk vekst gjennom hele fjoråret ga butikknedstengninger netthandelen en ekstra boost med en vekst på 53% pr april i år. Men også de fysiske butikkene har opplevd god vekst så langt i år med 6% vekst pr april, dog med store bransjemessige og geografiske forskjeller.
- De siste 16 månedene har på mange måter forsterket og akselerert endringer i kundeadferden som vi uansett har sett komme. Og handelen har spilt opp til dans og tatt fem års utvikling i ett jafs, sier direktør i Virke handel, Harald Jachwitz Andersen.
Næringen har vist høy endringsvilje og tatt stor omstillingsrisiko. Mange nye aktører har etablert seg for å imøtekomme nye behov.
- Koronaperioden har vært som en bootcamp for norsk handel. Omstilling har skjedd i rekordfart. Det gjør også at norske aktører står bedre rustet enn noen gang til å møte konkurransen fra de globale teknologigigantene, forteller Andersen.
Fremtiden er digital, og fysisk
- Selv om fremtiden ser digital ut, er det viktig å ha med seg at den fysiske butikken langt fra er død. Framover kommer vi nok i mindre grad til å skille mellom det fysiske og digitale. Handel er handel og det digitale og fysiske kommer til å smelte sammen. Det handler om å møte kundene der de er, og tilfredsstille kundens behov for både mest mulig enkle og friksjonsfrie handleopplevelser på den ene siden og engasjerende handleopplevelser på den andre siden , sier Andersen.
Den fysiske butikken vil spille en essensiell rolle i framtidens økosystem for handel, både som arena for å inspirere, engasjere og begeistre kundene, men også som framskutte lagre for netthandel, fortsetter Andersen.
Bygger fremtidens by i Oslo Spektrum
- Virkes handelskonferanse, Reimagine Retail, skal svare på de vonde og vanskelige spørsmålene hele næringen kjenner på, men fortrenger. Når vi ikke lenger kan drive på den måten vi gjør i dag, hva skal vi da gjøre, spør Andersen.
Derfor bygger Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon, fremtidens handelsby i Oslo Spektrum, der deltakerne kan vandre i gatene og treffe bransjekolleger og medlemmer, delta på verksteder og foredrag for faglig påfyll.
- Etter halvannet år med sosial distansering er vi klare for å samle bransjekolleger for å snakke om utfordringer og mulighetene pandemien har ført med seg og hvor vi er på vei. Sjeldent har det vært større behov for et felles samlingspunkt, tilhørighet og nettverk, enn hva det er nå, sier Andersen.
Reimagine retail
Reimagine Retail blir en av de viktigste arenaene for å kunne samle handelsnæringen igjen, gi inspirasjon og retning i en tid hvor omstilling, digitalisering, bærekraft, innovasjon, teknologi og sirkulær økonomi er nøkkelord for fremtidens varehandel.
- Handelskonferansen i Oslo Spektrum er årets viktigste arena for norsk handel. Dette blir en konferanse som vil gi ny inspirasjon, optimisme og retning til en næring som, er verdensmester i omstilling og produktivitetsvekst, avslutter direktøren i Virke handel.
Program og påmelding: https://www.virke.no/Konferanser/handelskonferansen/