Tidenes konferansesatsing av Virke:
Handelskonferansen med fremtidens handelsby
Virke inviterer deltakerne på årets Handelskonferanse inn i fremtiden og bygger fremtidens handelsby i Oslo Spektrum.22
Oslo Spektrum har 2.500 m2 å fylle. Under tittelen «Reimagine Retail» bygger Virke 21. september her en by bestående av blokker, sentre, grøntareal og torg.
Marit H. Evensen, fagsjef for Retail og prosjektleder for konferansen, bekrefter at det er første gang Virke satser så ambisiøst på en slik type møteplass:
– Vi skal fylle arealet med fremtidens butikker, slik vi ser dem i dag og basert på hvordan aktørene handler. Mange har kommunisert til oss at de trenger inspirasjon. Det har vi tenkt å bidra med på årets konferanse. Det er stor interesse for konseptet.
Fjorårets konferanse var heldigital. På halvannet år har ikke medlemmene til Virke hatt fysiske møteplasser, noe som bidrar til at Virke nå slår på stortromma.
Nytt konferanseformat
Inne i byen skal retailere og utstillere mingle og kunne snakke sammen.
Det vil være én hovedscene inne i byen for plenumsforedrag, samt tre scener for 10-20 minutter lange foredrag som deltakere kan "shoppe" parallelt med at byen er åpen. Temaene er hhv. bærekraft, digitalisering og teknologi og analyse.
Det blir også samtaler og paneldebatter på hovedscenen.
Marit H. Evensen tror at konferanseformatet vil kunne endres framover. Konferansedeltakere ønsker ikke å sitte passivt i en sal og høre foredrag fra scenen en hel dag etter 18 måneder med hjemmekontor og restriksjoner.
Tunge utstillere
Microsoft vil i byen vise fram sin Retail Lab. Cirkle K viser hvordan fremtidens energistasjon vil se ut og IKEA viser hva det betyr å gå fra ord til handling når det kommer til sirkulær økonomi og bærekraft. Høyer viser fremtidens klesbutikk. Det norske skomerket New Movements viser frem verdens første helt resirkulerbare skokolleksjon.
Også tjenestesektoren
Tjenestenæringen vil også synes på konferansen.
– Vi bygger fremtidens by, og vi vil vise at både handelssektoren og tjenestesektoren er viktige i et bybilde, sier Evensen.
Virke åpner for at flere enn dem som tradisjonelt har deltatt på Handelskonferansen skal kunne delta, derfor er den åpen også for ikke-medlemmer.
Deloitte er generalsponsor. Key note speakers er Jørgensen & Pedersen, Britt Otterdal Myrset (Deloitte) og Cato Broberg (Egmont eCommerce).