Fortsatt nedstengning gjør situasjonen ekstra ille for butikker og sentre i Oslo
Fortsatt nedstengning gjør situasjonen ekstra ille for butikker og sentre i Oslo

Motebransjen sliter – fortvilelse i Oslo

Dagligvare har sterk omsetningsøkning mens motebransjene sliter. Klesbransjen hadde en omsetningsnedgang på 34 prosent i mars sammenlignet med mars 2019, viser tall fra Virke. Og butikker og sentre i Oslo fortviler over fortsatt nedstengning.

Publisert

- Vi ser helt tydelig hvordan koronaen påvirker hvordan vi bruker pengene våre. Med stengte restauranter og butikker, samtidig som vi ikke grensehandler, bruker vi mye mer penger på mat og drikke, sier Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

Dagligvarebransjen hadde en oppgang på 21 prosent sammenliknet med mars i fjor. Sammenliknet med 2019 var oppgangen på hele 35 prosent.

Koronaen traff Norge i midten av mars i fjor. Dette er derfor den første måneden man sammenlikner med en måned der handlemønsteret er preget av koronarestriksjoner og nedstenging. Virke velger derfor også å se på samme måned i normalåret 2019.

Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.
Harald Jachwitz Andersen, direktør for Virke Handel.

- Nå gir det ikke så mye mening i å sammenlikne tall med fjoråret. Men ser vi på tallene for 2019 kommer effektene tydelig frem. Koronaeffekten rammer veldig ulikt, forteller Andersen.

Bekymring for klesbransjen

Samtidig fortsetter trenden man har sett i det siste: nettsalget går så det suser, samtidig som motebransjene sliter. Klesbransjen har hatt en nedgang på hele 34 prosent i mars, sammenliknet med mars 2019.

- Med restriksjonene vi har hatt siden januar, sitter mange butikker igjen med lagre fulle av vinterklær og -sko de ikke får solgt. Vanligvis gir vintermånedene god lønnsomhet for butikkene. Men med stengte butikker ser vi at de sliter, og kommer til å gjøre det fremover, sier en bekymret Andersen.

- Disse tallene viser hvordan koronakrisen treffer svært ujevnt. Uten bedre kompensasjon for lønnskostnader og tapte varelager frykter vi konkurser, avslutter han.

Raseri og fortvilelse i Oslo

Mange ha reagert på Oslos beslutning om at ikke butikker og kjøpesentre kom med i første trinn av gjenåpningen av hovedstaden. Mange butikkeiere føler seg nedgradert og forskjellsbehandlet, og reagerer med vantro, fortvilelse og sinne.

Også administrerende direktør Bjørn Næss i Oslo Handelsstands Forening var meget skuffet etter tirsdagens pressekonferanse:

- Vi forventet at byrådet skulle starte gjenåpning i dag, men er dypt skuffet over at byrådet i Oslo fortsatt holder butikker og serveringssteder stengt. Handels- og serveringsnæringene i Oslo har vært i krise siden samfunnet ble stengt ned i mars i fjor, med påfølgende skjenkeforbud siden 10. november og stengte kjøpesentre og butikker siden januar.

Samtidig som Oslo må holde butikkene stengt, har nabokommunene fått åpne. Det mener OHF fører til en sterk konkurransevridning og økt mobilitet

Powered by Labrador CMS