Innhold fra annonsør
Lærer deg om tekstiler til å bli glad av
Tekstilene gjør hjemmet til et fristed fra stress og mas. På Heimtextil i januar lærer du hvordan du kan hjelpe kundene med å føle seg bedre ved hjelp av tekstiler.
– Vi vil vise frem endringskraften som tekstiler har, sier Bettina Bär. Hun er direktør for Heimtextil. Mens noen messer har slitt med å få opp igjen besøkstallene etter covid-årene, vokser tekstilmessen i Frankfurt. Allerede nå har over 3000 utstiller fra 60 land meldt sin ankomst.
Robust hjem
Bär forteller om innovative løsninger for et robust hjem – eller en robust arbeidsplass, for den saks skyld. – Hjemmet er den viktigste investeringen i helsen vår. Hva skal forbrukerne kjøpe for å holde seg sterke og friske? Ditt eget hjem kan virke som et fristed fra verden utenfor, forklarer hun.
– Materialer, og spesielt tekstiler, fremmer velvære og forbedrer humøret. Tekstiler er nettopp det som hjelper oss med å gjøre hjemmene robuste.
Nå blir det viktigere og viktigere for folk flest å handle bærekraftig. Men pris og kvalitet er fremdeles viktigere, sier Bettina Bär.
Messe Frankfurt har fått gjennomført en studie som har sett på forbrukeratferd og holdninger til bærekraft i Europa. På Heimtextil går det an å lære mer. – Det vi ønsker å gjøre, er å sette innkjøperne i stand til å møte forbrukernes behov, fastslår Bär.
Trender kommer tilbake
Messen stiller med sin egen trendrapport. For første gang er det designplattformen Alcova i Milano som har satt sammen Heimtextil Trends.
– Det er fascinerende å se hvordan trender fra fortiden igjen og igjen finner veien inn i nåtiden, kommenterer Olaf Schmidt, tekstildirektør i Messe Frankfurt.
– Disse gjenoppdagelsene er mye mer enn nostalgiske tilbakeblikk. De er en kilde til inspirasjon som vi trekker på for å forme en ny fremtid, skriver han i forordet til trendrapporten.
– I Heimtextil Trends kan du se frem til uventede oppdagelser og nettverksbygging med visjonære mennesker fra forskjellige tekstilsektorer, sier Olaf Schmidt.
Alcova setter sammen en egen trendarena på messen. Mottoet er «kontinuerlig fremtid». Der skal de sette tekstiler i nytt lys og kombinere nettopp tidligere trender og påvirkninger som ser fremover. Uvanlige, originale og innovative, lover arrangørene.
Fibre og gulv
Den andre nye samarbeidspartneren på vinterens Heimtextil er den verdenskjente designeren og arkitekten Patricia Urquiola, også hun fra designmetropolen Milano. Hun kombinerer interiørdesign og gjestfrihet.
Presentasjonen til Urquiola er plassert rett ved et eget område for bedre søvn og hvile. Søvnsystemer og sengetøy stilles ut sammen med maskiner for å bearbeide tekstiler.
Veggtekstiler, tepper og matter er en viktig del av messen. Mens andre gulvmesser tar en pause, øker Heimtextil kraftig og har allerede dobbelt så mange påmeldte utstillere som i fjor.
Også tilbudet av fibre, garn, vevde og strikkede tekstiler er økt. Funksjonelle tekstiler og møbeltekstiler har egne seksjoner.
Tilbake til naturen
På materialsiden forklarer Heimtextil Trends hvordan naturfibre og tradisjonelt håndverk er i ferd med å få en renessanse. I en digital verden med høyt tempo vil flere tilbake til mer av det fysiske og håndgripelige.
Der spiller tekstilene en sentral rolle. De knytter mennesker sammen med kulturarven, gir nærvær i en verden som er dominert av skjermer – og gir følelsen av å være i stand til faktisk å ta på noe igjen.
– I en mer og mer digital verden har vi et dypt behov for fysisk tilknytning. Naturfibre som hamp, jute, lin og nesle gjør et bemerkelsesverdig comeback, sier Ilse Crawford, kjent interiørdesigner og grunnleggeren av Studio Ilse.
Lokale materialer
– Dessuten setter vi mer pris på lokale materialer og teknikker, og på håndverk, supplerer Christine Ladstätter, som er innovasjonssjef i sportstøyprodusenten Salewa. – Det er viktig å markedsføre lokalt landbruk og bevare tradisjonelle kulturlandskap, ifølge Ladstätter, som blant annet baserer seg på lokal ull.
– Tekstilsektoren står foran store endringer, ikke minst på grunn av EUs grønne giv. Sektoren er også mer i sentrum for oppmerksomheten enn noen gang, sier generaldirektør Dirk Vantyghem i den europeiske tekstilprodusentorganisasjonen Euratex. Han råder alle til å forberede seg på mer sporbarhet og produkter som holder lenger og kan gjenvinnes.
Batangen på plass
Batangen Textiles er Norges trofaste utstiller på Heimtextil. Larvik-bedriften er godt fornøyd med deltagelsen. Messe Frankfurt håper flere norske bedrifter vil følge etter som utstillere.
•• Heimtextil arrangeres i Messe Frankfurt 14. til 17. januar. Informasjon og billetter finnes på https://heimtextil.messefrankfurt.com/frankfurt/en/profile.html .