Bruk noen timer mer!
«De ukene vi nå går inn i er en av årets viktigste perioder for alle detaljister i motebransjen. Nå skal dere kjøpe inn det dere skal tjene penger på om et halvt år.»
Lederartikkelen er hentet fra tekstilforum 1/2013:
Ta dere litt bedre tid når dere kjøper inn til neste sesong! Oppfordringen kommer fra Arne Sørnæs, en av bransjens mest erfarne agenter som også bekler rollen som leder av senterforeningen i Norsk Moteforum. Tekstilforum stiller seg gjerne bak oppfordringen fra Sørnæs. De ukene vi nå går inn i er en av årets viktigste perioder for alle detaljister i motebransjen. Nå skal dere kjøpe inn det dere skal tjene penger på om et halvt år. Nå bestemmer dere hvordan butikken ser ut neste høst.
Etter å ha sett mange innkjøpere i aksjon de siste årene er vi fristet til åt ro at de ikke skjønner alvoret. De skal legge igjen millioner av kroner de dagene de er på messe, men mange virker som de er mer opptatt av å komme raskest mulig hjem igjen enn å jobbe planmessig, grundig og kreativt for å kunne øke omsetning og inntjening neste sesong og sørge for å skaffe seg nyheter og nye merker som kan bidra til å fornye butikken og skape nye opplevelser for kundene. Eller motsatt: å være bevisst på hvilke merker og leverandører man skal avvikle.
Jeg vet det koster mye å reise på messe. Jeg forstår at det koster litt å leie inn ekstrahjelp også, og at omsetningen kanskje ikke er akkurat like høy som når de faste medarbeiderne er på plass. Men å knipe inn på dette området er å spare på feil sted. Ett eneste feilkjøp på grunn av for dårlig planlegging eller for stort hastverk kan raskt koste mer. Mye mer.
" Derfor bør du som reiser til København eller Oslo eller andre steder for å kjøpe inn forsøke å roe deg ned og bruke litt mer tid. Både for å treffe bedre med innkjøpet, men kanskje også for å skaffe deg mer informasjon og kunnskap om de produktene du skal selge. Og ikke minst se på merker og varer som kan skape nytt liv i butikken. Jeg tror Arne Sørnæs på hans ord når han sier: - Jeg ber ikke innkjøperne om å ta seg bedre tid fordi jeg absolutt skal selge mer varer til dem, men vi har så mye kunnskap vi gjerne vil dele med oss.
Jeg er så privilegert at jeg stadig møter mange dyktige detaljister i motebransjen. Folk som vet hva de gjør og som driver systematisk og tenker langsiktig. De har en ting til felles: De legger mye jobb i å planlegge og gjennomføre innkjøp. Resultatet: Lite ukurante varer på lager, en innbydende butikk med hyppige nyheter og gode resultater. Er ikke det gode nok grunner til å ta seg litt bedre tid?
Har du kommentarer? Skriv dem inn nederst på siden!
Lik oss på facebook, og få tekstilforum-nyheter rett på sida di